خدمات تلفن همراه

احکام شرعی - احکام طهارت/ - مطهرات/ - غایب شدن مسلمان - تطابق با فتوای آیت الله العظمی سیستانی

221 - اگر بدن یا لباس ( يا چيز ديگري مانند ظرف و فرش ، در اختيار مسلمان بالغ يا مميز طهارت و نجاست باشد و نجس شود و آن مسلمان غايب گردد، چنانچه انسان احتمال دهد كه او آن چيز را آب كشيده است پاك مي باشد. ولي احتياط مستحب آن است كه آن چيزرا پاك نداند مگر با چند شرط زير: اول : آنكه آن مسلمان چيزي را كه بدن يا لباسش را نجس كرده نجس بداند. پس اگر مثلا لباسش با رطوبت به بدن كافر ملاقات كرده و آن را نجس نداند، بعد از غايب شدن او نمي شود آن لباس را پاك دانست . دوم :َنكه بداند بدن يا لباسش به چيز نجس رسيده است . سوم : آنكه انسان ببيند آن چيزرا در كاري كه شرط آن پاكي است استعمال مي كند، مثلا ببيند با آن لباس نمازمي خواند. چهارم : آنكه احتمال برود كه آن مسلمان بداند شرط كاري را كه با آن چيزانجام مي دهد پاكي است . پس اگر مثلا نداند كه بايد لباس نمازگزار پاك باشد وبا لباسي كه نجس شده است نماز بخواند، نمي شود آن لباس را پاك دانست . پنچم :اينكه نجس و پاك در نظر آن مسلمان فرق داشته باشد. پس اگر او اعتنا به پاكي ونجسي ندارد، نبايد انسان آن چيز را پاك بداند.) مسلمان یا چیز دیگری که مانند ظرف و فرش دراختیار او است نجس شود و آن مسلمان غایب گردد، اگر انسان احتمال بدهدکه آن چیز را آب کشیده یا یه واسطه آنکه مثلا آن چیز در آب جاری افتاده پاک شده است ، اجتناب از آن لازم نیست .

222 - اگر خود انسان یقین ( يا اطمينان ...) کند که چیزی که نجس بوده ، پاک شده است ، یادو عادل به پاک شدن آن ( شهادت دهند و مورد شهادت آنان سبب پاك شدن باشد، آن چيز پاك است .و همچنين است اگر كسي كه چيز نجس در اختيار او است بگويد آن چيز پاك شده ومورد اتهام هم نباشد، يا مسلماني چيز نجسي را آب كشيده باشد...) خبر دهند، آن چیز پاک است . و همچنین است اگر کسی که چیز نجس در اختیار او است بگوید آن چیز پاک شده ، یا مسلمانی چیز نجس راآب کشیده باشد، اگر چه معلوم نباشد درست آب کشیده یا نه .

223 - کسی که وکیل شده است لباس انسان را آب بکشد ( اگر بگويد آب كشيدم ، و انسان به گفته او اطمينان پيدا كند، آن لباس پاك است .) و لباس هم درتصرف او باشد، اگر بگوید آب کشیدم ، آن لباس پاک است .

224 - اگر انسان حالی دارد که در آب کشیدن چیز نجس یقین پیدا نمی کند، ( اگر به همان نحوي كه افراد متعارف آب مي كشند رفتار نمايد، كفايت مي كند.)می تواند به گمان اکتفا نماید.

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 171,153,359