خدمات تلفن همراه
دسته بندی موضوعی احکام شرعی - جنابت
نرم افزارهای رایگان تلفن همراه
بازی و سرگرمی
قرآن
مفاتیح
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
اوقات شرعی
مسائل شرعی
گنجینه معنوی
آشپزی
مناسبت ها
الحان قرآن
صحیفه نور امام خمینی ره
پنل عضویت
1-آشاميدن در حال جنابت
برطرف شدن کراهت خوردن و آشامیدن در صورت وضو گرفتن در حال جنابت
356 - نه چیز بر جنب مکروه است : اول و دوم : خوردن و آشامیدن ، ولی اگر وضو بگیرد مکروه نیست . سوم : خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد. چهارم : رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خطهای قرآن . پنجم : همراه داشتن قرآن . ششم : خوابیدن ، ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب ، بدل ازغسل تیمم کند، مکروه نیست . هفتم : خضاب کردن به حنا ومانند آن . هشتم : مالیدن روغن به بدن . نهم : جماع کردن بعد از آن که محتلم شده ،یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است .
کراهت خوردن و آشامیدن در حال جنابت
356 - نه چیز بر جنب مکروه است : اول و دوم : خوردن و آشامیدن ، ولی اگر وضو بگیرد مکروه نیست . سوم : خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد. چهارم : رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خطهای قرآن . پنجم : همراه داشتن قرآن . ششم : خوابیدن ، ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب ، بدل ازغسل تیمم کند، مکروه نیست . هفتم : خضاب کردن به حنا ومانند آن . هشتم : مالیدن روغن به بدن . نهم : جماع کردن بعد از آن که محتلم شده ،یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است .
2-احكام جنابت
باطل شدن وضو در اثر جنابت یا حیض یا نفاس
323 - هفت چیز وضو را باطل می کند: اول : بول . دوم : غائط. سوم : باد معده و روده که از مخرج غائط خارج شود. چهارم : خوابی که به واسطه آن چشم نبیند وگوش نشنود. ولی اگر چشم نبیند و گوش بشنود وضو باطل نمی شود. پنجم : چیزهایی که عقل را از بین می برد، مانند دیوانگی و مستی و بیهوشی . ششم : استحاضه زنان ، که بعدا گفته می شود. هفتم : کاری که برای آن باید غسل کرد مانند جنابت .
ممنوعیت تماس بدن شخص جنب با خط قرآن یا اسم خدا و اسامی پیامبران و امامان
355 - پنج چیز بر جنب حرام است : اول : رساندن جایی از بدن به خط قرآن یابه اسم خدا و اسامی مبارکه پیامبران و امامان علیهم السلام ، به احتیاطواجب حکم اسم خدا را دارد. دوم : رفتن در مسجدالحرام و مسجد پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم ، اگر چه از یک در داخل و از در دیگر خارج شود. سوم : توقف درمساجد دیگر، ولی اگر از یک در داخل و از در دیگر خارج شود، یا برای برداشتن چیزی برود مانعی ندارد. و احتیاط واجب آن است که در حرم امامان هم توقف نکند. چهارم : گذاشتن چیزی در مسجد. پنجم : خواندن سوره ای که سجده واجب دارد و آن چهار سوره است : اول : سوره سی و دوم قرآن (الم تنزیل ). دوم : سوره چهل و یکم (حم سجده ). سوم : سوره پنجاه و سوم (والنجم ). چهارم : سوره نود و ششم (اقرء). و اگریک حرف را به قصد یکی از این چهار سوره هم بخواند حرام است .
ممنوعیت توقف در مساجد و حرم امامان برای شخص جنب
355 - پنج چیز بر جنب حرام است : اول : رساندن جایی از بدن به خط قرآن یابه اسم خدا و اسامی مبارکه پیامبران و امامان علیهم السلام ، به احتیاطواجب حکم اسم خدا را دارد. دوم : رفتن در مسجدالحرام و مسجد پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم ، اگر چه از یک در داخل و از در دیگر خارج شود. سوم : توقف درمساجد دیگر، ولی اگر از یک در داخل و از در دیگر خارج شود، یا برای برداشتن چیزی برود مانعی ندارد. و احتیاط واجب آن است که در حرم امامان هم توقف نکند. چهارم : گذاشتن چیزی در مسجد. پنجم : خواندن سوره ای که سجده واجب دارد و آن چهار سوره است : اول : سوره سی و دوم قرآن (الم تنزیل ). دوم : سوره چهل و یکم (حم سجده ). سوم : سوره پنجاه و سوم (والنجم ). چهارم : سوره نود و ششم (اقرء). و اگریک حرف را به قصد یکی از این چهار سوره هم بخواند حرام است .
ممنوعیت خواندن سوره هائی که سجده واجب دارد در حال جنابت
355 - پنج چیز بر جنب حرام است : اول : رساندن جایی از بدن به خط قرآن یابه اسم خدا و اسامی مبارکه پیامبران و امامان علیهم السلام ، به احتیاطواجب حکم اسم خدا را دارد. دوم : رفتن در مسجدالحرام و مسجد پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم ، اگر چه از یک در داخل و از در دیگر خارج شود. سوم : توقف درمساجد دیگر، ولی اگر از یک در داخل و از در دیگر خارج شود، یا برای برداشتن چیزی برود مانعی ندارد. و احتیاط واجب آن است که در حرم امامان هم توقف نکند. چهارم : گذاشتن چیزی در مسجد. پنجم : خواندن سوره ای که سجده واجب دارد و آن چهار سوره است : اول : سوره سی و دوم قرآن (الم تنزیل ). دوم : سوره چهل و یکم (حم سجده ). سوم : سوره پنجاه و سوم (والنجم ). چهارم : سوره نود و ششم (اقرء). و اگریک حرف را به قصد یکی از این چهار سوره هم بخواند حرام است .
ممنوعیت عبور و توقف در مسجد الحرام و مسجد النبی برای شخص جنب
355 - پنج چیز بر جنب حرام است : اول : رساندن جایی از بدن به خط قرآن یابه اسم خدا و اسامی مبارکه پیامبران و امامان علیهم السلام ، به احتیاطواجب حکم اسم خدا را دارد. دوم : رفتن در مسجدالحرام و مسجد پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم ، اگر چه از یک در داخل و از در دیگر خارج شود. سوم : توقف درمساجد دیگر، ولی اگر از یک در داخل و از در دیگر خارج شود، یا برای برداشتن چیزی برود مانعی ندارد. و احتیاط واجب آن است که در حرم امامان هم توقف نکند. چهارم : گذاشتن چیزی در مسجد. پنجم : خواندن سوره ای که سجده واجب دارد و آن چهار سوره است : اول : سوره سی و دوم قرآن (الم تنزیل ). دوم : سوره چهل و یکم (حم سجده ). سوم : سوره پنجاه و سوم (والنجم ). چهارم : سوره نود و ششم (اقرء). و اگریک حرف را به قصد یکی از این چهار سوره هم بخواند حرام است .
ممنوعیت گذاشتن چیزی در مسجد در حال جنابت
355 - پنج چیز بر جنب حرام است : اول : رساندن جایی از بدن به خط قرآن یابه اسم خدا و اسامی مبارکه پیامبران و امامان علیهم السلام ، به احتیاطواجب حکم اسم خدا را دارد. دوم : رفتن در مسجدالحرام و مسجد پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم ، اگر چه از یک در داخل و از در دیگر خارج شود. سوم : توقف درمساجد دیگر، ولی اگر از یک در داخل و از در دیگر خارج شود، یا برای برداشتن چیزی برود مانعی ندارد. و احتیاط واجب آن است که در حرم امامان هم توقف نکند. چهارم : گذاشتن چیزی در مسجد. پنجم : خواندن سوره ای که سجده واجب دارد و آن چهار سوره است : اول : سوره سی و دوم قرآن (الم تنزیل ). دوم : سوره چهل و یکم (حم سجده ). سوم : سوره پنجاه و سوم (والنجم ). چهارم : سوره نود و ششم (اقرء). و اگریک حرف را به قصد یکی از این چهار سوره هم بخواند حرام است .
کراهت تماس با جلد و حاشیه قرآن در حال جنابت
356 - نه چیز بر جنب مکروه است : اول و دوم : خوردن و آشامیدن ، ولی اگر وضو بگیرد مکروه نیست . سوم : خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد. چهارم : رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خطهای قرآن . پنجم : همراه داشتن قرآن . ششم : خوابیدن ، ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب ، بدل ازغسل تیمم کند، مکروه نیست . هفتم : خضاب کردن به حنا ومانند آن . هشتم : مالیدن روغن به بدن . نهم : جماع کردن بعد از آن که محتلم شده ،یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است .
کراهت جماع کردن بعد از احتلام
356 - نه چیز بر جنب مکروه است : اول و دوم : خوردن و آشامیدن ، ولی اگر وضو بگیرد مکروه نیست . سوم : خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد. چهارم : رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خطهای قرآن . پنجم : همراه داشتن قرآن . ششم : خوابیدن ، ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب ، بدل ازغسل تیمم کند، مکروه نیست . هفتم : خضاب کردن به حنا ومانند آن . هشتم : مالیدن روغن به بدن . نهم : جماع کردن بعد از آن که محتلم شده ،یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است .
کراهت خضاب کردن به حنا و مانند آن
356 - نه چیز بر جنب مکروه است : اول و دوم : خوردن و آشامیدن ، ولی اگر وضو بگیرد مکروه نیست . سوم : خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد. چهارم : رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خطهای قرآن . پنجم : همراه داشتن قرآن . ششم : خوابیدن ، ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب ، بدل ازغسل تیمم کند، مکروه نیست . هفتم : خضاب کردن به حنا ومانند آن . هشتم : مالیدن روغن به بدن . نهم : جماع کردن بعد از آن که محتلم شده ،یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است .
کراهت خوابیدن در حال جنابت مگر آن که وضو بگیرد
356 - نه چیز بر جنب مکروه است : اول و دوم : خوردن و آشامیدن ، ولی اگر وضو بگیرد مکروه نیست . سوم : خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد. چهارم : رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خطهای قرآن . پنجم : همراه داشتن قرآن . ششم : خوابیدن ، ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب ، بدل ازغسل تیمم کند، مکروه نیست . هفتم : خضاب کردن به حنا ومانند آن . هشتم : مالیدن روغن به بدن . نهم : جماع کردن بعد از آن که محتلم شده ،یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است .
کراهت خوردن و آشامیدن در حال جنابت
356 - نه چیز بر جنب مکروه است : اول و دوم : خوردن و آشامیدن ، ولی اگر وضو بگیرد مکروه نیست . سوم : خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد. چهارم : رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خطهای قرآن . پنجم : همراه داشتن قرآن . ششم : خوابیدن ، ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب ، بدل ازغسل تیمم کند، مکروه نیست . هفتم : خضاب کردن به حنا ومانند آن . هشتم : مالیدن روغن به بدن . نهم : جماع کردن بعد از آن که محتلم شده ،یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است .
کراهت روغن مالیدن به بدن در حال جنابت
356 - نه چیز بر جنب مکروه است : اول و دوم : خوردن و آشامیدن ، ولی اگر وضو بگیرد مکروه نیست . سوم : خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد. چهارم : رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خطهای قرآن . پنجم : همراه داشتن قرآن . ششم : خوابیدن ، ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب ، بدل ازغسل تیمم کند، مکروه نیست . هفتم : خضاب کردن به حنا ومانند آن . هشتم : مالیدن روغن به بدن . نهم : جماع کردن بعد از آن که محتلم شده ،یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است .
کراهت قرآن خواندن در حال جنابت
356 - نه چیز بر جنب مکروه است : اول و دوم : خوردن و آشامیدن ، ولی اگر وضو بگیرد مکروه نیست . سوم : خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد. چهارم : رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خطهای قرآن . پنجم : همراه داشتن قرآن . ششم : خوابیدن ، ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب ، بدل ازغسل تیمم کند، مکروه نیست . هفتم : خضاب کردن به حنا ومانند آن . هشتم : مالیدن روغن به بدن . نهم : جماع کردن بعد از آن که محتلم شده ،یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است .
کراهت همراه داشتن قرآن در حال جنابت
356 - نه چیز بر جنب مکروه است : اول و دوم : خوردن و آشامیدن ، ولی اگر وضو بگیرد مکروه نیست . سوم : خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد. چهارم : رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خطهای قرآن . پنجم : همراه داشتن قرآن . ششم : خوابیدن ، ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب ، بدل ازغسل تیمم کند، مکروه نیست . هفتم : خضاب کردن به حنا ومانند آن . هشتم : مالیدن روغن به بدن . نهم : جماع کردن بعد از آن که محتلم شده ،یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است .
3-تيمم بدل از غسل جنابت
جایز بودن نماز با تیمم بدل از غسل جنابت و لزوم وضو با تیمم های دیگر
723 - اگر بدل از غسل جنابت تیمم کند، لازم نیست برای نماز وضو بگیرد. ولی اگر بدل از غسلهای دیگر تیمم کند، باید وضو بگیرد. و اگر نتواند وضو بگیرد،باید تیمم دیگری هم بدل از وضو بنماید.
4-جنابت از حرام
پاک بودن عرق جنب از حرام
116 - عرق جنب از حرام نجس نسیت ، ولی احتیاط واجب آن است که بابدن یا لباسی که به آن آلوده شده ، نماز نخوانند.
جایز نبودن نماز با بدن یا لباسی که آلوده به عرق جنب از حرام است
116 - عرق جنب از حرام نجس نسیت ، ولی احتیاط واجب آن است که بابدن یا لباسی که به آن آلوده شده ، نماز نخوانند.
جایز نبودن نماز با عرقی که در اثر آمیزش در زمان ممنوع مثل روز ماه رمضان به وجو آمده باشد
117 - اگر انسان در موقعی که نزدیکی با زن حرام است مثلا در روزه ماه رمضان ، با زن خود نزدیکی کند، بنابر احتیاط واجب باید از عرق خود درنماز اجتناب نماید.
جایز نبودن نماز با عرقی که در اثر آمیزش در زمان ممنوع مثل روز ماه رمضان به وجود آمده باشد
117 - اگر انسان در موقعی که نزدیکی با زن حرام است مثلا در روزه ماه رمضان ، با زن خود نزدیکی کند، بنابر احتیاط واجب باید از عرق خود درنماز اجتناب نماید.
جایز بودن نماز با عرق جنب از حرام اگر شخص جنب وظیفه اش تیمم باشد
118 - اگر جنب از حرام به واسطه تنگی وقت ، عوض غسل تیمم نماید و بعد ازتیمم و خواندن نماز عرق کند، بنابر احتیاط واجب باید از عرق خود در نمازاجتناب نماید. ولی اگر به واسطه عذر دیگر تیمم کند، اجتناب لازم نیست .
جایز بودن نماز با عرق کسی که اول با همسر خود نزدیکی کرده و سپس از حرام جنب شده است
119 - اگر کسی از حرام جنب شود و بعد با حلال خود نزدیکی کند، بنابر احتیاطواجب باید از عرق خود در نماز اجتناب کند. ولی اگر اول با حلال خود نزدیکی کند وبعد، از حرام جنب شود، عرق او وجوب اجتناب ندارد.
جایز نبودن نماز با عرق کسی که اول از حرام جنب شود و بعد با همسر خود نزدیکی کند
119 - اگر کسی از حرام جنب شود و بعد با حلال خود نزدیکی کند، بنابر احتیاطواجب باید از عرق خود در نماز اجتناب کند. ولی اگر اول با حلال خود نزدیکی کند وبعد، از حرام جنب شود، عرق او وجوب اجتناب ندارد.
صحت غسل با آب گرم اگر از حرام جنب شده است
373 - عرق جنب از حرام نجس نیست و کسی که از حرام جنب شده اگر با آب گرم هم غسل کند، صحیح است .
5-جنابت براى روزه دار
بطلان روزه در صورت باقی ماندن عمدی بر جنابت تا صبح
1619 - اگر جنب عمدا تا اذان صبح غسل نکند، یا اگر وظیفه او تیمم است عمداتیمم ننماید، روزه اش باطل است .
لزوم تیمم برای جنب در شب ماه مبارک اگر غسل نکند و وقت تنگ شود
1621 - کسی که جنب است و می خواهد روزه واجبی بگیرد که مثل روزه رمضان وقت آن معین است ، چنانچه عمدا غسل نکند تا وقت تنگ شود، می تواند با تیمم روزه بگیرد و صحیح است .
لزوم قضای روزه در صورت فراموشی غسل جنابت در ماه رمضان
1622 - اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند و بعد از یک روز یادش بیاید، باید روزه آن روز را قضا نماید، و اگر بعد از چند روز یادش بیاید، بایدروزه هر چند روزی را که یقین دارد جنب بوده قضا نماید. مثلا اگر نمی داند سه روزجنب بوده یا چهار روز، باید روزه سه روز را قضا کند.
بطلان روزه و لزوم قضا و کفاره در صورت جنب کردن عمدی خود در شب ماه رمضان و فرصت نداشتن برای غسل و تیمم
1623 - کسی که در شب ماه رمضان برای هیچ کدام از غسل و تیمم وقت ندارد،اگر خود را جنب کند روزه اش باطل است و قضا و کفاره بر او واجب می شود، ولی اگر برای تیمم وقت دارد، چنانچه خود را جنب کند، با تیمم روزه او صحیح است ، ولی گناهکار است .
صحت روزه به جنب کردن عمدی در شب ماه رمضان در صورت وقت داشتن برای تیمم
1623 - کسی که در شب ماه رمضان برای هیچ کدام از غسل و تیمم وقت ندارد،اگر خود را جنب کند روزه اش باطل است و قضا و کفاره بر او واجب می شود، ولی اگر برای تیمم وقت دارد، چنانچه خود را جنب کند، با تیمم روزه او صحیح است ، ولی گناهکار است .
صحت روزه با تیمم اگر تصور کند وقت برای غسل دارد و بعد بفهمد وقت تنگ بوده است
1624 - اگر گمان کند که به اندازه غسل وقت دارد و خود را جنب کند و بعدبفهمد وقت تنگ بوده ، چنانچه تیمم کند روزه اش صحیح است .
بطلان روزه اگر بخواهد قضای روزه رمضان را بگیرد و تا اذان صبح جنب بماند
1634 - کسی که می خواهد قضای روزه رمضان را بگیرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، اگر چه از روی عمد نباشد، روزه او باطل است .
حکم احتلام و بیدا شدن پس از اذان در قضای روزه ماه رمضان
1635 - کسی که می خواهد قضای روزه رمضان را بگیرد، اگرچه بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده و بداند پیش از اذان محتلم شده است ، چنانچه وقت روزه تنگ است ، مثلا پنچ روز روزه رمضان دارد، و پنج روز هم به رمضان مانده است ، بعد از رمضان عوض آن را به جا آورد، و اگر وقت قضای روزه تنگ نیست ،باید روز دیگر روزه بگیرد، و در هر صورت این روز را لازم نیست روزه بگیرد.
صحت روزه در صورت باقیماندن بر جنابت تا صبح در غیر روزه ماه مبارک و قضای آن
1636 - اگر در روزه واجبی غیر روزه رمضان و قضای آن ، تا اذان صبح جنب بماند، روزه اش صحیح است ، چه وقت آن معین باشد و چه نباشد.
6-جنابت در رمضان
لزوم قضا و کفاره و بطلان روزه جنب بخوابیدن و بیدار نشدن اگر بداند که بیدار نمی شود
1625 - کسی که در شب ماه رمضان جنب است و می داند که اگر بخوابد تا صبح بیدارنمی شود، نباید بخوابد، و چنانچه بخوابد و تا صبح بیدار نشود، روزه اش باطل است و قضا و کفاره بر او واجب می شود.
لزوم نخوابیدن جنب در ماه مبارک اگر عادت بیدار شدن قبل از صبح ندارد
1625 - کسی که در شب ماه رمضان جنب است و می داند که اگر بخوابد تا صبح بیدارنمی شود، نباید بخوابد، و چنانچه بخوابد و تا صبح بیدار نشود، روزه اش باطل است و قضا و کفاره بر او واجب می شود.
خواب دوم برای جنب در شب ماه رمضان
1626 - هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود، اگر احتمال بدهد که اگر دوباره بخوابد بیدار می شود برای غسل ، می تواند بخوابد.
صحت روزه جنب در صورت خوابیدن در شب ماه رمضان اگر عادت به بیداری قبل از صبح دارد
1627 - کسی که در شب ماه رمضان جنب است و می داند یا احتمال می دهد که اگربخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه تصمیم داشته باشد که بعد ازبیدار شدن غسل کند و با این تصمیم بخوابد و تا اذان خواب بماند، روزه اش صحیح است .
صحت روزه جنب اگر در شب ماه رمضان بخوابد و بداند یا احتمال دهد که پیش از اذان بیدا می شود
1628 - کسی که در شب ماه رمضان جنب است و می داند یا احتمال می دهد که اگربخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بیدارشدن باید غسل کند، در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، روزه اش صحیح است .
بطلان روزه اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد ولی نخواهد بعد از بیدار شدن غسل کند یا تردید داشته باشد
1629 - کسی که در شب ماه رمضان جنب است و می داند یا احتمال می دهد که اگربخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه نخواهد بعد از بیدار شدن غسل کند، یا تردید داشته باشد که غسل کند یا نه ، در صورتی که بخوابد و بیدار نشود، روزه اش باطل است .
حکم روزه جنبی که در شب ماه مبارک بخوابد
1630 - اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود و بداند یا احتمال دهد که اگر دوباره بخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود و تصمیم هم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان صبح بیدارنشود، باید روزه آن روز را قضا کند، و همچنین است اگر از خواب دوم بیدار شود وبرای مرتبه سوم بخوابد، و کفاره بر او واجب نمی شود.
معنی خواب اول در شب ماه رمضان برای جنب
1631 - خوابی را که در آن محتلم شده نباید خواب اول حساب کرد، بلکه اگراز آن خواب بیدار شود و دوباره بخوابد، خواب اول حساب می شود.
صحت روزه در صورت بیدار شدن و احتلام پس از اذان صبح
1633 - هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده ، اگرچه بداند پیش از اذان محتلم شده ، روزه او صحیح است .
ثبوت قضا فقط اگر جنب در شب ماه مبارک بخوابد
1658 - اگر در روزه ماه رمضان عمدا قی کند یا در شب جنب شود و به تفصیلی که در مسأله 1630 گفته شد سه مرتبه بیدار شود و بخوابد و تا اذان صبح بیدار نشود،فقط باید قضای آن روز را بگیرد، و چنانچه عمدا اماله کند یا سر زیر آب ببرد،بنابر احتیاط واجب باید کفاره هم بدهد، ولی اگر کار دیگری که روزه را باطل می کندعمدا انجام دهد، در صورتی که می دانسته آن کار روزه را باطل می کند، قضا وکفاره براو واجب می شود.
واجب شدن قضا فقط اگر در روزه رمضای قی کند و یا در شب جنب شود و بخو ابد
1658 - اگر در روزه ماه رمضان عمدا قی کند یا در شب جنب شود و به تفصیلی که در مسأله 1630 گفته شد سه مرتبه بیدار شود و بخوابد و تا اذان صبح بیدار نشود،فقط باید قضای آن روز را بگیرد، و چنانچه عمدا اماله کند یا سر زیر آب ببرد،بنابر احتیاط واجب باید کفاره هم بدهد، ولی اگر کار دیگری که روزه را باطل می کندعمدا انجام دهد، در صورتی که می دانسته آن کار روزه را باطل می کند، قضا وکفاره براو واجب می شود.
لزوم قضا بدون کفاره بر جنبی که شب ماه رمضان بخوابد
1688 - در چند صورت فقط قضای روزه بر انسان واجب است ، و کفاره واجب نیست :اول : آنکه روزه دار در روز ماه رمضان عمدا قی کند.
لزوم قضا بدون کفاره در فراموش کردن غسل جنابت در ماه رمضان
1688 - در چند صورت فقط قضای روزه بر انسان واجب است ، و کفاره واجب نیست :اول : آنکه روزه دار در روز ماه رمضان عمدا قی کند.
7-جنابت در روزه
صحت روزه واجب معین هر چند تا صبح غسل و تیمم نکند
1620 - اگر در روزه واجبی که مثل روزه ماه رمضان وقت آن معین است ، تااذان صبح غسل نکند و تیمم هم ننماید، روزه اش صحیح است .
8-جنب در نزد محتضر
کراهت حضور جنب و حائض نزد محتضر
540 - تنها گذاشتن محتضر و گذاشتن چیز سنگین روی شکم او و بودن جنب وحائض نزد او و همچنین حرف زدن زیاد، و گریه کردن و تنها گذاشتن زنها نزداو مکروه است .
9-خضاب در حال جنابت
کراهت خضاب کردن به حنا و مانند آن
356 - نه چیز بر جنب مکروه است : اول و دوم : خوردن و آشامیدن ، ولی اگر وضو بگیرد مکروه نیست . سوم : خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد. چهارم : رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خطهای قرآن . پنجم : همراه داشتن قرآن . ششم : خوابیدن ، ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب ، بدل ازغسل تیمم کند، مکروه نیست . هفتم : خضاب کردن به حنا ومانند آن . هشتم : مالیدن روغن به بدن . نهم : جماع کردن بعد از آن که محتلم شده ،یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است .
10-خوابيدن در حال جنابت
کراهت خوابیدن در حال جنابت مگر آن که وضو بگیرد
356 - نه چیز بر جنب مکروه است : اول و دوم : خوردن و آشامیدن ، ولی اگر وضو بگیرد مکروه نیست . سوم : خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد. چهارم : رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خطهای قرآن . پنجم : همراه داشتن قرآن . ششم : خوابیدن ، ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب ، بدل ازغسل تیمم کند، مکروه نیست . هفتم : خضاب کردن به حنا ومانند آن . هشتم : مالیدن روغن به بدن . نهم : جماع کردن بعد از آن که محتلم شده ،یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است .
11-خوردن در حال جنابت
برطرف شدن کراهت خوردن و آشامیدن در صورت وضو گرفتن در حال جنابت
356 - نه چیز بر جنب مکروه است : اول و دوم : خوردن و آشامیدن ، ولی اگر وضو بگیرد مکروه نیست . سوم : خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد. چهارم : رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خطهای قرآن . پنجم : همراه داشتن قرآن . ششم : خوابیدن ، ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب ، بدل ازغسل تیمم کند، مکروه نیست . هفتم : خضاب کردن به حنا ومانند آن . هشتم : مالیدن روغن به بدن . نهم : جماع کردن بعد از آن که محتلم شده ،یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است .
کراهت خوردن و آشامیدن در حال جنابت
356 - نه چیز بر جنب مکروه است : اول و دوم : خوردن و آشامیدن ، ولی اگر وضو بگیرد مکروه نیست . سوم : خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد. چهارم : رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خطهای قرآن . پنجم : همراه داشتن قرآن . ششم : خوابیدن ، ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب ، بدل ازغسل تیمم کند، مکروه نیست . هفتم : خضاب کردن به حنا ومانند آن . هشتم : مالیدن روغن به بدن . نهم : جماع کردن بعد از آن که محتلم شده ،یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است .
12-شك در جنابت
وظیفه کسی که رطوبتی یا یکی از سه نشانه منی مشاهده کند
347 - اگر از مردی که مریض نیست ، آبی بیرون آید که یکی از سه نشانه ای را که در مسأله پیش گفته شد داشته باشد و نداند نشانه های دیگری را داشته یا نه ،چنانچه پیش از بیرون آمدن آن آب وضو نداشته ، باید وضو بگیرد.
عدم وجوب غسل اگر منی از جای خود حرکت کند اما خارج نشود
352 - اگر منی از جای خود حرکت کند و بیرون نیاید یا انسان شک کند که منی ازاو بیرون آمده یا نه غسل بر او واجب نیست .
عدم وجوب غسل در صورت شک در خروج منی
352 - اگر منی از جای خود حرکت کند و بیرون نیاید یا انسان شک کند که منی ازاو بیرون آمده یا نه غسل بر او واجب نیست .
13-عرق جنابت
پاک بودن عرق جنب از حرام
116 - عرق جنب از حرام نجس نسیت ، ولی احتیاط واجب آن است که بابدن یا لباسی که به آن آلوده شده ، نماز نخوانند.
جایز نبودن نماز با بدن یا لباسی که آلوده به عرق جنب از حرام است
116 - عرق جنب از حرام نجس نسیت ، ولی احتیاط واجب آن است که بابدن یا لباسی که به آن آلوده شده ، نماز نخوانند.
جایز نبودن نماز با عرقی که در اثر آمیزش در زمان ممنوع مثل روز ماه رمضان به وجود آمده باشد
117 - اگر انسان در موقعی که نزدیکی با زن حرام است مثلا در روزه ماه رمضان ، با زن خود نزدیکی کند، بنابر احتیاط واجب باید از عرق خود درنماز اجتناب نماید.
جایز بودن نماز با عرق جنب از حرام اگر شخص جنب وظیفه اش تیمم باشد
118 - اگر جنب از حرام به واسطه تنگی وقت ، عوض غسل تیمم نماید و بعد ازتیمم و خواندن نماز عرق کند، بنابر احتیاط واجب باید از عرق خود در نمازاجتناب نماید. ولی اگر به واسطه عذر دیگر تیمم کند، اجتناب لازم نیست .
جایز بودن نماز با عرق کسی که اول با همسر خود نزدیکی کرده و سپس از حرام جنب شده است
119 - اگر کسی از حرام جنب شود و بعد با حلال خود نزدیکی کند، بنابر احتیاطواجب باید از عرق خود در نماز اجتناب کند. ولی اگر اول با حلال خود نزدیکی کند وبعد، از حرام جنب شود، عرق او وجوب اجتناب ندارد.
جایز نبودن نماز با عرق کسی که اول از حرام جنب شود و بعد با همسر خود نزدیکی کند
119 - اگر کسی از حرام جنب شود و بعد با حلال خود نزدیکی کند، بنابر احتیاطواجب باید از عرق خود در نماز اجتناب کند. ولی اگر اول با حلال خود نزدیکی کند وبعد، از حرام جنب شود، عرق او وجوب اجتناب ندارد.
صحت غسل با آب گرم اگر از حرام جنب شده است
373 - عرق جنب از حرام نجس نیست و کسی که از حرام جنب شده اگر با آب گرم هم غسل کند، صحیح است .
14-غسل جنابت
کفایت قصد قربت در غسل جنابت بدون تعیین وجوب یا استحباب آن
358 - لازم نیست در وقت غسل نیت کند که غسل واجب یا مستحب می کنم و اگر فقطبه قصد قربت یعنی برای انجام فرمان خداوند عالم غسل کند، کافی است .
لازم نبودن وضو برای نماز بعد از غسل جنابت
391 - کسی که غسل جنابت کرده ، نباید برای نماز وضو بگیرد، ولی باغسلهای دیگر نمی شود نماز خواند و باید وضو هم گرفت .
مشابهت غسل مس میت با غسل جنابت
530 - غسل مس میت را باید مثل غسل جنابت انجام دهند. ولی کسی که غسل مس میت کرده ، اگر بخواهد نماز بخواند، باید وضو هم بگیرد.
مشابهت غسل میت با غسل جنابت
565 - غسل میت مثل غسل جنابت است و احتیاط واجب آن است که تا غسل ترتیبی ممکن است ، میت را غسل ارتماسی ندهند. و احتیاط مستحب آن است که درغسل ترتیبی هر یک از سه قسمت بدن را در آب فرو نبرند بلکه آب را روی آن بریزند.
کفایت غسل میت از غسل حیض یا جنابتی که بر عهده میت بوده است
566 - کسی را که در حال حیض یا در حال جنابت مرده ، لازم نیست غسل حیض یا غسل جنابت بدهند، بلکه همان غسل میت برای او کافی است .
لازم نبودن وضو اگر بدل از غسل جنابت تیمم کرده باشد
720 - چیزهایی که وضو را باطل می کند، تیمم بدل از وضو را هم باطل می کند. وچیزهایی که غسل را باطل می نماید، تیمم بدل از غسل را هم باطل می نماید.
15-قرآن خواندن در حال جنابت
ممنوعیت خواندن سوره هائی که سجده واجب دارد در حال جنابت
355 - پنج چیز بر جنب حرام است : اول : رساندن جایی از بدن به خط قرآن یابه اسم خدا و اسامی مبارکه پیامبران و امامان علیهم السلام ، به احتیاطواجب حکم اسم خدا را دارد. دوم : رفتن در مسجدالحرام و مسجد پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم ، اگر چه از یک در داخل و از در دیگر خارج شود. سوم : توقف درمساجد دیگر، ولی اگر از یک در داخل و از در دیگر خارج شود، یا برای برداشتن چیزی برود مانعی ندارد. و احتیاط واجب آن است که در حرم امامان هم توقف نکند. چهارم : گذاشتن چیزی در مسجد. پنجم : خواندن سوره ای که سجده واجب دارد و آن چهار سوره است : اول : سوره سی و دوم قرآن (الم تنزیل ). دوم : سوره چهل و یکم (حم سجده ). سوم : سوره پنجاه و سوم (والنجم ). چهارم : سوره نود و ششم (اقرء). و اگریک حرف را به قصد یکی از این چهار سوره هم بخواند حرام است .
کراهت قرآن خواندن در حال جنابت
356 - نه چیز بر جنب مکروه است : اول و دوم : خوردن و آشامیدن ، ولی اگر وضو بگیرد مکروه نیست . سوم : خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد. چهارم : رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خطهای قرآن . پنجم : همراه داشتن قرآن . ششم : خوابیدن ، ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب ، بدل ازغسل تیمم کند، مکروه نیست . هفتم : خضاب کردن به حنا ومانند آن . هشتم : مالیدن روغن به بدن . نهم : جماع کردن بعد از آن که محتلم شده ،یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است .
16-موجبات جنابت
جنب شدن انسان در اثر خروج منی یا آمیزش جنسی
345 - به دو چیز انسان جنب می شود: اول : جماع . دوم : بیرون آمدن منی ، چه درخواب باشد یا بیداری ، کم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بی شهوت ، با اختیارباشد یا بی اختیار.
جنب شدن زن و مرد در اثر آمیزش جنسی
349 - اگر انسان جماع کند و به اندازه ختنه گاه یا بیشتر داخل شود، درزن باشد یا در مرد، در قبل باشد یا در دبر، بالغ باشند یا نابالغ اگر چه منی بیرون نیاید هر دو جنب می شوند.
17-نماز جنب كوره
کراهت نماز در آشپزخانه و هر جا که کوره آتش باشد
898 - نماز خواندن در چند جا مکروه است و از آن جمله است : حمام ، زمین نمکزار، مقابل انسان ، مقابل دری که باز است ، در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور می کنند زحمت نباشد. و چنانچه زحمت باشد حرام ولی نمازباطل نیست ، مقابل آتش و چراغ ، در آشپزخانه و هر کجا که کوره آتش باشد،مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد، روبروی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد،مگر آنکه روی آن پرده بکشند، در اطاقی که جنب در آن باشد، در جایی که عکس باشداگر چه روبروی نمازگزار نباشد، مقابل قبر، روی قبر، بین دو قبر، در قبرستان .
18-نماز در جنب زن
رفع کراهت برابر یا جلوتر ایستادن زن اگر بین او و مرد دیوار یا پرده ای باشد
888 - اگر بین مرد و زن ، دیوار یا پرده یا چیز دیگری باشد، نمازشان صحیح است ، و احتیاط مستحب هم در دوباره خواندن نیست .
19-نماز در جنب عكس
کراهت نماز در جائی که عکس باشد هر چند روبروی نمازگزار نباشد
898 - نماز خواندن در چند جا مکروه است و از آن جمله است : حمام ، زمین نمکزار، مقابل انسان ، مقابل دری که باز است ، در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور می کنند زحمت نباشد. و چنانچه زحمت باشد حرام ولی نمازباطل نیست ، مقابل آتش و چراغ ، در آشپزخانه و هر کجا که کوره آتش باشد،مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد، روبروی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد،مگر آنکه روی آن پرده بکشند، در اطاقی که جنب در آن باشد، در جایی که عکس باشداگر چه روبروی نمازگزار نباشد، مقابل قبر، روی قبر، بین دو قبر، در قبرستان .
کراهت نماز در جایی که عکس باشد هر چند روبروی نمازگزار باشد
898 - نماز خواندن در چند جا مکروه است و از آن جمله است : حمام ، زمین نمکزار، مقابل انسان ، مقابل دری که باز است ، در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور می کنند زحمت نباشد. و چنانچه زحمت باشد حرام ولی نمازباطل نیست ، مقابل آتش و چراغ ، در آشپزخانه و هر کجا که کوره آتش باشد،مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد، روبروی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد،مگر آنکه روی آن پرده بکشند، در اطاقی که جنب در آن باشد، در جایی که عکس باشداگر چه روبروی نمازگزار نباشد، مقابل قبر، روی قبر، بین دو قبر، در قبرستان .
20-نماز در جنب مرد
استحباب عقب تر ایستادن زن از مرد در نماز
886 - بنابر احتیاط مستحب ، باید زن عقب تر از مرد بایستد و جای سجده او ازجای ایستادن کمی عقب تر باشد.
رفع کراهت برابر یا جلو ایستادن زن اگر بین او و مرد دیوار یا پرده ای باشد
888 - اگر بین مرد و زن ، دیوار یا پرده یا چیز دیگری باشد، نمازشان صحیح است ، و احتیاط مستحب هم در دوباره خواندن نیست .
21-نماز در حال جنابت
لزوم قضا کردن نمازهائی که اشتباها در حال جنابت خوانده شده است
354 - اگر در لباس خود منی ببیند و بداند که از خود او است و برای آن غسل نکرده ، باید غسل کند و نمازهایی را که یقین دارد بعد از بیرون آمدن منی خوانده قضا کند، ولی نمازهایی را که احتمال می دهد بعد از بیرون آمدن آن منی خوانده ، لازم نیست قضا نماید.
حکم مستحاضه ای که پیش از وارسی خود به نماز بایستد
405 - زن مستحاضه اگر پیش از آنکه خود را وارسی کند، مشغول نماز شود، چنانچه قصد قربت داشته و به وظیفه خود عمل کرده مثلا استحاضه اش قلیله بوده و به وظیفه استحاضه قلیله عمل نموده ، نماز او صحیح است . و اگر قصد قربت نداشته یاعمل او مطابق وظیفه اش نبوده ، مثل آنکه استحاضه او متوسطه بوده و به وظیفه قلیله رفتار کرده ، نماز او باطل است .
22-نماز در حضور جنب
کراهت نماز در اطاقی که شخص جنب در آن باشد
898 - نماز خواندن در چند جا مکروه است و از آن جمله است : حمام ، زمین نمکزار، مقابل انسان ، مقابل دری که باز است ، در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور می کنند زحمت نباشد. و چنانچه زحمت باشد حرام ولی نمازباطل نیست ، مقابل آتش و چراغ ، در آشپزخانه و هر کجا که کوره آتش باشد،مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد، روبروی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد،مگر آنکه روی آن پرده بکشند، در اطاقی که جنب در آن باشد، در جایی که عکس باشداگر چه روبروی نمازگزار نباشد، مقابل قبر، روی قبر، بین دو قبر، در قبرستان .
23-وضو در حال جنابت
کراهت خوابیدن در حال جنابت مگر آن که وضو بگیرد
356 - نه چیز بر جنب مکروه است : اول و دوم : خوردن و آشامیدن ، ولی اگر وضو بگیرد مکروه نیست . سوم : خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد. چهارم : رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خطهای قرآن . پنجم : همراه داشتن قرآن . ششم : خوابیدن ، ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب ، بدل ازغسل تیمم کند، مکروه نیست . هفتم : خضاب کردن به حنا ومانند آن . هشتم : مالیدن روغن به بدن . نهم : جماع کردن بعد از آن که محتلم شده ،یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است .
جواز خواندن نماز مستحبی در حال راه رفتن و سواری بدون رعایت قبله
781 - نماز مستحبی را می شود در حال راه رفتن و سواری خواند. و اگر انسان دراین دو حال نماز مستحبی بخواند، لازم نیست رو به قبله باشد.
24-وضوء در حال جنابت
برطرف شدن کراهت خوردن و آشامیدن در صورت وضو گرفتن در حال جنابت
356 - نه چیز بر جنب مکروه است : اول و دوم : خوردن و آشامیدن ، ولی اگر وضو بگیرد مکروه نیست . سوم : خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد. چهارم : رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خطهای قرآن . پنجم : همراه داشتن قرآن . ششم : خوابیدن ، ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب ، بدل ازغسل تیمم کند، مکروه نیست . هفتم : خضاب کردن به حنا ومانند آن . هشتم : مالیدن روغن به بدن . نهم : جماع کردن بعد از آن که محتلم شده ،یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است .
کراهت خوابیدن در حال جنابت مگر آن که وضو بگیرد
356 - نه چیز بر جنب مکروه است : اول و دوم : خوردن و آشامیدن ، ولی اگر وضو بگیرد مکروه نیست . سوم : خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد. چهارم : رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خطهای قرآن . پنجم : همراه داشتن قرآن . ششم : خوابیدن ، ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب ، بدل ازغسل تیمم کند، مکروه نیست . هفتم : خضاب کردن به حنا ومانند آن . هشتم : مالیدن روغن به بدن . نهم : جماع کردن بعد از آن که محتلم شده ،یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است .
مراثی (نوحه) توسط کربلایی محمدحسین حدادیان بمناسبت ایام فاطمیه درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سایت راسخون با عنوان کربلایی محمد حسین حدادیان - شب اول فاطمیه دوم 95 - عصمت داوری نبود اگر نبود فاطمه (زمینه جدید)
ادعیه (دعاخوانی) توسط حاج میثم مطیعی درباره دعای کمیل از سایت راسخون با عنوان قرائت دعای کمیل با نوای حاج میثم مطیعی (صوتی)
مناجات توسط حاج سعید حدادیان از سایت عقیق با عنوان مناجات با خدا
سخنرانی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی درباره دین از سایت راسخون با عنوان درمان با قرآن-امید به لطف خدا
اذان توسط استاد راغب مصطفی غلوش از سایت الکعبه با عنوان اذان 1
تلاوت توسط استاد مصطفی اسماعیل درباره 98 - بینه از سایت الکعبه با عنوان البینة القارعة
مدایح (به شادی ) توسط حاج مهدی سلحشور بمناسبت جمادی الثانی درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سایت شهید آوینی با عنوان ستاره بارونه آسمونا (سال 91)
ندبه انتظار توسط حاج سید مهدی میرداماد بمناسبت محرم الحرام از سایت راسخون با عنوان شب سوم محرم 95 - قلب من از دوریت قرار ندارد - مناجات
ترتیل توسط شیخ صابر عبدالحکم درباره 87 - اعلی از سایت mp3quran.net با عنوان قرآن کریم سوره اعلی - حفص از عاصم
درس حوزوی توسط آیت الله العظمی مظاهری درباره دین از سایت راسخون با عنوان رجم، حد زنای شیخ و شیخه
کتاب صوتی توسط حجت الاسلام و المسلمین علی ملکی از سایت پی سی دانلود با عنوان ترجمه شنیداری قرآن کریم - ویژه جوانان و نوجوانان - علی ملکی - سوره القدر
کلیپ سخنان توسط حجت الاسلام و المسلمین پناهیان درباره دین از سایت راسخون با عنوان مجهز شوید به اسلحه های جنگ نامنظم
در باره ما
|
تماس با ما
|
نظرخواهی
خدمات تلفن همراه
مر
ا
جعه: 171,107,736