خدمات تلفن همراه
دسته بندی موضوعی احکام شرعی - مکروه
نرم افزارهای رایگان تلفن همراه
بازی و سرگرمی
قرآن
مفاتیح
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
اوقات شرعی
مسائل شرعی
گنجینه معنوی
آشپزی
مناسبت ها
الحان قرآن
صحیفه نور امام خمینی ره
پنل عضویت
1-روزه مكروه
کراهت روزه روز عاشوار و روزی که معلوم نیست روز عرفه است یا عید قربان
1747 - روزه روز عاشورا و روزی که انسان شک دارد روز عرفه است یا عید قربان ،مکروه است .
2-گوشت مكروه
کراهت خوردن گوشت اسب و قاطر و الاغ
2631 - خوردن گوشت اسب و قاطر و الاغ مکروه است ، و اگر کسی با آنها وطی کند، یعنی نزدیکی نماید، حرام می شود، و باید آنها را از شهر بیرون ببرند ودر جای دیگر بفروشند.
3-معاملات مكروه
کراهت معامله با مردم پست
2054 - عمده معاملات مکروه از این قرار است : اول : بنده فروشی . دوم : قصابی . سوم : کفن فروشی . چهارم : معامله با مردمان پست . پنجم : معامله بین اذان صبح و اول آفتاب . ششم : آنکه کار خود را خرید و فروش گندم و جو و مانند اینهاقرار دهد. هفتم : آنکه برای خریدن جنسی که دیگری می خواهد بخرد داخل معامله اوشود.
کراهت معامله در بین اذان صبح و اول آفتاب
2054 - عمده معاملات مکروه از این قرار است : اول : بنده فروشی . دوم : قصابی . سوم : کفن فروشی . چهارم : معامله با مردمان پست . پنجم : معامله بین اذان صبح و اول آفتاب . ششم : آنکه کار خود را خرید و فروش گندم و جو و مانند اینهاقرار دهد. هفتم : آنکه برای خریدن جنسی که دیگری می خواهد بخرد داخل معامله اوشود.
کراهت ملک فروشی ، کفن فروشی، طعام فروشی و قصابی
2054 - عمده معاملات مکروه از این قرار است : اول : بنده فروشی . دوم : قصابی . سوم : کفن فروشی . چهارم : معامله با مردمان پست . پنجم : معامله بین اذان صبح و اول آفتاب . ششم : آنکه کار خود را خرید و فروش گندم و جو و مانند اینهاقرار دهد. هفتم : آنکه برای خریدن جنسی که دیگری می خواهد بخرد داخل معامله اوشود.
کراهت ورود در معامله دیگران
2054 - عمده معاملات مکروه از این قرار است : اول : بنده فروشی . دوم : قصابی . سوم : کفن فروشی . چهارم : معامله با مردمان پست . پنجم : معامله بین اذان صبح و اول آفتاب . ششم : آنکه کار خود را خرید و فروش گندم و جو و مانند اینهاقرار دهد. هفتم : آنکه برای خریدن جنسی که دیگری می خواهد بخرد داخل معامله اوشود.
4-مكروهات آشاميدن
کراهت آب آشامیدن به مقدار زیاد و پس از غذای چرب و با دست چپ
2639 - زیاد آشامیدن آب و آشامیدن آن بعد از غذای چرب و در شب به حال ایستاده ، مکروه است ، و نیز آشامیدن آب با دست چپ ، و همچنین از جای شکسته کوزه و جایی که دسته آن است ، مکروه است .
کراهت آشامیدن از جای شکسته کوزه و جایی که دسته آن است
2639 - زیاد آشامیدن آب و آشامیدن آن بعد از غذای چرب و در شب به حال ایستاده ، مکروه است ، و نیز آشامیدن آب با دست چپ ، و همچنین از جای شکسته کوزه و جایی که دسته آن است ، مکروه است .
5-مكروهات بول كردن
کراهت ایستاده بول کردن
80 - ایستاده بول کردن و بول کردن در زمین سخت و سوراخ جانوران و در آب خصوصا آب ایستاده ، مکروه است .
کراهت بول کردن در زمین سخت و سوراخ جانوران و در آب
80 - ایستاده بول کردن و بول کردن در زمین سخت و سوراخ جانوران و در آب خصوصا آب ایستاده ، مکروه است .
6-مكروهات تخلى
کراهت تخلی در جاده و خیابان و کوچه و کنار خانه و زیر درخت میوه
79 - نشستن روبروی خورشید و ماه در موقع تخلی مکروه است ، ولی اگر عورت خودرا به وسیله ای بپوشاند مکروه نیست . و نیز در موقع تخلی نشستن روبروی باد، و درجاده و خیابان و کوچه و درب خانه ، و زیر درختی که میوه می دهد، و چیز خوردن وتوقف زیاد، و تطهیر کردن با دست راست مکروه است . و همچنین است حرف زدن درحال تخلی ، ولی اگر ناچار باشد یا ذکر خدا بگوید، اشکال ندارد.
کراهت تخلی رو به روی خورشید و ماه و باد
79 - نشستن روبروی خورشید و ماه در موقع تخلی مکروه است ، ولی اگر عورت خودرا به وسیله ای بپوشاند مکروه نیست . و نیز در موقع تخلی نشستن روبروی باد، و درجاده و خیابان و کوچه و درب خانه ، و زیر درختی که میوه می دهد، و چیز خوردن وتوقف زیاد، و تطهیر کردن با دست راست مکروه است . و همچنین است حرف زدن درحال تخلی ، ولی اگر ناچار باشد یا ذکر خدا بگوید، اشکال ندارد.
کراهت تطهیر با دست راست بعد از تخلی
79 - نشستن روبروی خورشید و ماه در موقع تخلی مکروه است ، ولی اگر عورت خودرا به وسیله ای بپوشاند مکروه نیست . و نیز در موقع تخلی نشستن روبروی باد، و درجاده و خیابان و کوچه و درب خانه ، و زیر درختی که میوه می دهد، و چیز خوردن وتوقف زیاد، و تطهیر کردن با دست راست مکروه است . و همچنین است حرف زدن درحال تخلی ، ولی اگر ناچار باشد یا ذکر خدا بگوید، اشکال ندارد.
کراهت توقف زیاد در حال تخلی
79 - نشستن روبروی خورشید و ماه در موقع تخلی مکروه است ، ولی اگر عورت خودرا به وسیله ای بپوشاند مکروه نیست . و نیز در موقع تخلی نشستن روبروی باد، و درجاده و خیابان و کوچه و درب خانه ، و زیر درختی که میوه می دهد، و چیز خوردن وتوقف زیاد، و تطهیر کردن با دست راست مکروه است . و همچنین است حرف زدن درحال تخلی ، ولی اگر ناچار باشد یا ذکر خدا بگوید، اشکال ندارد.
کراهت چیز خوردن در حال تخلی
79 - نشستن روبروی خورشید و ماه در موقع تخلی مکروه است ، ولی اگر عورت خودرا به وسیله ای بپوشاند مکروه نیست . و نیز در موقع تخلی نشستن روبروی باد، و درجاده و خیابان و کوچه و درب خانه ، و زیر درختی که میوه می دهد، و چیز خوردن وتوقف زیاد، و تطهیر کردن با دست راست مکروه است . و همچنین است حرف زدن درحال تخلی ، ولی اگر ناچار باشد یا ذکر خدا بگوید، اشکال ندارد.
کراهت حرف زدن در حال تخلی مگر ذکر خدا
79 - نشستن روبروی خورشید و ماه در موقع تخلی مکروه است ، ولی اگر عورت خودرا به وسیله ای بپوشاند مکروه نیست . و نیز در موقع تخلی نشستن روبروی باد، و درجاده و خیابان و کوچه و درب خانه ، و زیر درختی که میوه می دهد، و چیز خوردن وتوقف زیاد، و تطهیر کردن با دست راست مکروه است . و همچنین است حرف زدن درحال تخلی ، ولی اگر ناچار باشد یا ذکر خدا بگوید، اشکال ندارد.
7-مكروهات جماعت
کراهت گفتن اذکار به نحوی که امام جماعت بشنود
1489 - مکروه است مأموم ذکرهای نماز را طوری بگوید که امام بشنود.
کراهت اقتدا مسافر در نمازهای شکسته به غیر مسافر و برعکس
1490 - مسافری که نماز ظهر و عشا را دو رکعت می خواند مکروه است در این نمازها به کسی که مسافر نیست اقتدا کند و کسی که مسافر نیست مکروه است در این نمازها به مسافر اقتدا نماید.
8-مكروهات حائض
کراهت قرآن خواندن و قرآن همراه داشتن برای حائض
477 - خواندن و همراه داشتن قرآن و رساندن جایی از بدن به حاشیه و ما بین خطهای قرآن و نیز خضاب کردن به حنا و مانند آن برای حائض مکروه است .
9-مكروهات حيض
کراهت تماس با حواشی قرآن برای حائض
477 - خواندن و همراه داشتن قرآن و رساندن جایی از بدن به حاشیه و ما بین خطهای قرآن و نیز خضاب کردن به حنا و مانند آن برای حائض مکروه است .
کراهت رنگ کردن مو به حنا و غیره برای حائض
477 - خواندن و همراه داشتن قرآن و رساندن جایی از بدن به حاشیه و ما بین خطهای قرآن و نیز خضاب کردن به حنا و مانند آن برای حائض مکروه است .
10-مكروهات خوردن
کراهت بریدن نان با چاقو و گذاشتن زیر ظرف غذا
2637 - چند چیز در غذا خوردن مکروه است : اول : در حال سیری غذا خوردن . دوم :پر خوردن و در خبر است که خداوند عالم بیشتر از هر چیز از شکم پر بدش می آید.سوم : نگاه کردن به صورت دیگران در موقع غذا خوردن . چهارم : خوردن غذای داغ .پنجم : فوت کردن چیزی که می خورد یا می آشامد. ششم : بعد از گذاشتن نان در سفره ،منتظر چیز دیگر شدن . هفتم :پاره کردن نان با کارد. هشتم : گذاشتن نان زیر ظرف غذا. نهم : پاک کردن گوشتی که به استخوان چسبیده به طوری که چیزی در آن نماند.دهم : پوست کندن میوه . یازدهم : دور انداختن میوه پیش از آن که کاملا آن رابخورد.
کراهت پرخوری و خوردن در حال سیری و دمیدن به غذا
2637 - چند چیز در غذا خوردن مکروه است : اول : در حال سیری غذا خوردن . دوم :پر خوردن و در خبر است که خداوند عالم بیشتر از هر چیز از شکم پر بدش می آید.سوم : نگاه کردن به صورت دیگران در موقع غذا خوردن . چهارم : خوردن غذای داغ .پنجم : فوت کردن چیزی که می خورد یا می آشامد. ششم : بعد از گذاشتن نان در سفره ،منتظر چیز دیگر شدن . هفتم :پاره کردن نان با کارد. هشتم : گذاشتن نان زیر ظرف غذا. نهم : پاک کردن گوشتی که به استخوان چسبیده به طوری که چیزی در آن نماند.دهم : پوست کندن میوه . یازدهم : دور انداختن میوه پیش از آن که کاملا آن رابخورد.
کراهت خوردن غذای داغ و دور ریختن میوه و پاک کردن گوشت چسبیده به استخوان
2637 - چند چیز در غذا خوردن مکروه است : اول : در حال سیری غذا خوردن . دوم :پر خوردن و در خبر است که خداوند عالم بیشتر از هر چیز از شکم پر بدش می آید.سوم : نگاه کردن به صورت دیگران در موقع غذا خوردن . چهارم : خوردن غذای داغ .پنجم : فوت کردن چیزی که می خورد یا می آشامد. ششم : بعد از گذاشتن نان در سفره ،منتظر چیز دیگر شدن . هفتم :پاره کردن نان با کارد. هشتم : گذاشتن نان زیر ظرف غذا. نهم : پاک کردن گوشتی که به استخوان چسبیده به طوری که چیزی در آن نماند.دهم : پوست کندن میوه . یازدهم : دور انداختن میوه پیش از آن که کاملا آن رابخورد.
11-مكروهات ذبح
مکروهات سر بریدن حیوان
2600 - چند چیز در کشتن حیوانات مکروه است : اول : آنکه کارد را پشت حلقوم فرو کنند و به طرف جلو بیاورند که حلقوم از پشت آن بریده شود. دوم : درجایی حیوان را بکشند که حیوان دیگر آن را ببیند. سوم : در شب یا پیش از ظهر روزجمعه سر حیوان را ببرند، ولی در صورت احتیاج عیبی ندارد. چهارم : خود انسان چهارپایی را که پرورش داده است بکشد. و احتیاط آن است که پیش از بیرون آمدن روح ، پوست حیوان را نکنند و مغز حرام را که در تیره پشت است نبرند.و حرام است که پیش از بیرون آمدن روح ، سر حیوان را از بدنش جدا کنند، ولی بااین عمل حیوان حرام نمی شود.
کراهت جدا کردن سر یا کندن پوست حیوان یا بریدن نخاع پیش از جان دادن
2600 - چند چیز در کشتن حیوانات مکروه است : اول : آنکه کارد را پشت حلقوم فرو کنند و به طرف جلو بیاورند که حلقوم از پشت آن بریده شود. دوم : درجایی حیوان را بکشند که حیوان دیگر آن را ببیند. سوم : در شب یا پیش از ظهر روزجمعه سر حیوان را ببرند، ولی در صورت احتیاج عیبی ندارد. چهارم : خود انسان چهارپایی را که پرورش داده است بکشد. و احتیاط آن است که پیش از بیرون آمدن روح ، پوست حیوان را نکنند و مغز حرام را که در تیره پشت است نبرند.و حرام است که پیش از بیرون آمدن روح ، سر حیوان را از بدنش جدا کنند، ولی بااین عمل حیوان حرام نمی شود.
کراهت ذبح حیوانی که آدمی خود پرورده و ذبح در برابر چشم حیوان دیگر یا در شب
2600 - چند چیز در کشتن حیوانات مکروه است : اول : آنکه کارد را پشت حلقوم فرو کنند و به طرف جلو بیاورند که حلقوم از پشت آن بریده شود. دوم : درجایی حیوان را بکشند که حیوان دیگر آن را ببیند. سوم : در شب یا پیش از ظهر روزجمعه سر حیوان را ببرند، ولی در صورت احتیاج عیبی ندارد. چهارم : خود انسان چهارپایی را که پرورش داده است بکشد. و احتیاط آن است که پیش از بیرون آمدن روح ، پوست حیوان را نکنند و مغز حرام را که در تیره پشت است نبرند.و حرام است که پیش از بیرون آمدن روح ، سر حیوان را از بدنش جدا کنند، ولی بااین عمل حیوان حرام نمی شود.
12-مكروهات روزه
کراهت اموری که موجب ضعف روزه دار می شود
1657 - چند چیز برای روزه دار مکروه است و از آن جمله است : دوا ریختن به چشم و سرمه کشیدن در صورتی که مزه یا بوی آن به حلق برسد، انجام دادن هر کاری که مانند خون گرفتن و حمام رفتن باعث ضعف می شود، انفیه کشیدن اگر نداند که به حلق می رسد و اگر بداند به حلق می رسد جایز نیست ، بو کردن گیاههای معطر، نشستن زن در آب ، استعمال شیاف ، تر کردن لباسی که در بدن است ، کشیدن دندان و هرکاری که به واسطه آن از دهان خون بیاید، مسواک کردن به چوب تر، و نیز مکروه است انسان بدون قصد بیرون آمدن منی زن خود را ببوسد یا کاری کند که شهوت خود را به حرکت آورد، و اگر به قصد بیرون آمدن منی باشد، در صورتی که منی بیرون آید، روزه او باطل است .
کراهت انفیه و شیاف برای روزه دار
1657 - چند چیز برای روزه دار مکروه است و از آن جمله است : دوا ریختن به چشم و سرمه کشیدن در صورتی که مزه یا بوی آن به حلق برسد، انجام دادن هر کاری که مانند خون گرفتن و حمام رفتن باعث ضعف می شود، انفیه کشیدن اگر نداند که به حلق می رسد و اگر بداند به حلق می رسد جایز نیست ، بو کردن گیاههای معطر، نشستن زن در آب ، استعمال شیاف ، تر کردن لباسی که در بدن است ، کشیدن دندان و هرکاری که به واسطه آن از دهان خون بیاید، مسواک کردن به چوب تر، و نیز مکروه است انسان بدون قصد بیرون آمدن منی زن خود را ببوسد یا کاری کند که شهوت خود را به حرکت آورد، و اگر به قصد بیرون آمدن منی باشد، در صورتی که منی بیرون آید، روزه او باطل است .
کراهت بو کردن گیاههای معطر برای روزه دار
1657 - چند چیز برای روزه دار مکروه است و از آن جمله است : دوا ریختن به چشم و سرمه کشیدن در صورتی که مزه یا بوی آن به حلق برسد، انجام دادن هر کاری که مانند خون گرفتن و حمام رفتن باعث ضعف می شود، انفیه کشیدن اگر نداند که به حلق می رسد و اگر بداند به حلق می رسد جایز نیست ، بو کردن گیاههای معطر، نشستن زن در آب ، استعمال شیاف ، تر کردن لباسی که در بدن است ، کشیدن دندان و هرکاری که به واسطه آن از دهان خون بیاید، مسواک کردن به چوب تر، و نیز مکروه است انسان بدون قصد بیرون آمدن منی زن خود را ببوسد یا کاری کند که شهوت خود را به حرکت آورد، و اگر به قصد بیرون آمدن منی باشد، در صورتی که منی بیرون آید، روزه او باطل است .
کراهت بوسیدن زن در حال روزه و هر کاری که شهوت را تحریک کند
1657 - چند چیز برای روزه دار مکروه است و از آن جمله است : دوا ریختن به چشم و سرمه کشیدن در صورتی که مزه یا بوی آن به حلق برسد، انجام دادن هر کاری که مانند خون گرفتن و حمام رفتن باعث ضعف می شود، انفیه کشیدن اگر نداند که به حلق می رسد و اگر بداند به حلق می رسد جایز نیست ، بو کردن گیاههای معطر، نشستن زن در آب ، استعمال شیاف ، تر کردن لباسی که در بدن است ، کشیدن دندان و هرکاری که به واسطه آن از دهان خون بیاید، مسواک کردن به چوب تر، و نیز مکروه است انسان بدون قصد بیرون آمدن منی زن خود را ببوسد یا کاری کند که شهوت خود را به حرکت آورد، و اگر به قصد بیرون آمدن منی باشد، در صورتی که منی بیرون آید، روزه او باطل است .
کراهت تر کردن لباسی که روزه دار بر تن دارد
1657 - چند چیز برای روزه دار مکروه است و از آن جمله است : دوا ریختن به چشم و سرمه کشیدن در صورتی که مزه یا بوی آن به حلق برسد، انجام دادن هر کاری که مانند خون گرفتن و حمام رفتن باعث ضعف می شود، انفیه کشیدن اگر نداند که به حلق می رسد و اگر بداند به حلق می رسد جایز نیست ، بو کردن گیاههای معطر، نشستن زن در آب ، استعمال شیاف ، تر کردن لباسی که در بدن است ، کشیدن دندان و هرکاری که به واسطه آن از دهان خون بیاید، مسواک کردن به چوب تر، و نیز مکروه است انسان بدون قصد بیرون آمدن منی زن خود را ببوسد یا کاری کند که شهوت خود را به حرکت آورد، و اگر به قصد بیرون آمدن منی باشد، در صورتی که منی بیرون آید، روزه او باطل است .
کراهت دندان کشیدن و هر کاری که موجب خونریزی در دهان شود
1657 - چند چیز برای روزه دار مکروه است و از آن جمله است : دوا ریختن به چشم و سرمه کشیدن در صورتی که مزه یا بوی آن به حلق برسد، انجام دادن هر کاری که مانند خون گرفتن و حمام رفتن باعث ضعف می شود، انفیه کشیدن اگر نداند که به حلق می رسد و اگر بداند به حلق می رسد جایز نیست ، بو کردن گیاههای معطر، نشستن زن در آب ، استعمال شیاف ، تر کردن لباسی که در بدن است ، کشیدن دندان و هرکاری که به واسطه آن از دهان خون بیاید، مسواک کردن به چوب تر، و نیز مکروه است انسان بدون قصد بیرون آمدن منی زن خود را ببوسد یا کاری کند که شهوت خود را به حرکت آورد، و اگر به قصد بیرون آمدن منی باشد، در صورتی که منی بیرون آید، روزه او باطل است .
کراهت دوا ریختن به چشم و سرمه کشیدن برای روزه دار
1657 - چند چیز برای روزه دار مکروه است و از آن جمله است : دوا ریختن به چشم و سرمه کشیدن در صورتی که مزه یا بوی آن به حلق برسد، انجام دادن هر کاری که مانند خون گرفتن و حمام رفتن باعث ضعف می شود، انفیه کشیدن اگر نداند که به حلق می رسد و اگر بداند به حلق می رسد جایز نیست ، بو کردن گیاههای معطر، نشستن زن در آب ، استعمال شیاف ، تر کردن لباسی که در بدن است ، کشیدن دندان و هرکاری که به واسطه آن از دهان خون بیاید، مسواک کردن به چوب تر، و نیز مکروه است انسان بدون قصد بیرون آمدن منی زن خود را ببوسد یا کاری کند که شهوت خود را به حرکت آورد، و اگر به قصد بیرون آمدن منی باشد، در صورتی که منی بیرون آید، روزه او باطل است .
کراهت مسواک به چوب تر در حال روزه
1657 - چند چیز برای روزه دار مکروه است و از آن جمله است : دوا ریختن به چشم و سرمه کشیدن در صورتی که مزه یا بوی آن به حلق برسد، انجام دادن هر کاری که مانند خون گرفتن و حمام رفتن باعث ضعف می شود، انفیه کشیدن اگر نداند که به حلق می رسد و اگر بداند به حلق می رسد جایز نیست ، بو کردن گیاههای معطر، نشستن زن در آب ، استعمال شیاف ، تر کردن لباسی که در بدن است ، کشیدن دندان و هرکاری که به واسطه آن از دهان خون بیاید، مسواک کردن به چوب تر، و نیز مکروه است انسان بدون قصد بیرون آمدن منی زن خود را ببوسد یا کاری کند که شهوت خود را به حرکت آورد، و اگر به قصد بیرون آمدن منی باشد، در صورتی که منی بیرون آید، روزه او باطل است .
کراهت نشستن زن در آب وقتی روزه باشد
1657 - چند چیز برای روزه دار مکروه است و از آن جمله است : دوا ریختن به چشم و سرمه کشیدن در صورتی که مزه یا بوی آن به حلق برسد، انجام دادن هر کاری که مانند خون گرفتن و حمام رفتن باعث ضعف می شود، انفیه کشیدن اگر نداند که به حلق می رسد و اگر بداند به حلق می رسد جایز نیست ، بو کردن گیاههای معطر، نشستن زن در آب ، استعمال شیاف ، تر کردن لباسی که در بدن است ، کشیدن دندان و هرکاری که به واسطه آن از دهان خون بیاید، مسواک کردن به چوب تر، و نیز مکروه است انسان بدون قصد بیرون آمدن منی زن خود را ببوسد یا کاری کند که شهوت خود را به حرکت آورد، و اگر به قصد بیرون آمدن منی باشد، در صورتی که منی بیرون آید، روزه او باطل است .
13-مكروهات سجده
کراهت فوت کردن جای سجده
1092 - قرآن خواندن در سجده مکروه است و نیز مکروه است برای برطرف کردن گردو غبار جای سجده را فوت کند و اگر در اثر فوت کردن دو حرف از دهان بیرون آید نماز باطل است . و غیر اینها مکروهات دیگری هم در کتابهای مفصل گفته شده است .
کراهت قرآن خواندن در سجده
1092 - قرآن خواندن در سجده مکروه است و نیز مکروه است برای برطرف کردن گردو غبار جای سجده را فوت کند و اگر در اثر فوت کردن دو حرف از دهان بیرون آید نماز باطل است . و غیر اینها مکروهات دیگری هم در کتابهای مفصل گفته شده است .
14-مكروهات مسجد
کراهت اشتغال به کار و صنعت در مسجد
914 - خوابیدن در مسجد اگر انسان ناچار نباشد و صحبت کردن راجع به کارهای دنیاو مشغول صنعت شدن و خواندن شعری که نصیحت و مانند آن نباشد، مکروه است . ونیز مکروه است آب دهان و بینی و اخلاط سینه را در مسجد بیندازد، و گمشده ای را طلب کند و صدای خود را بلند کند، ولی بلند کردن صدا برای اذان مانعی ندارد.
کراهت اعلان گمشده در مسجد
914 - خوابیدن در مسجد اگر انسان ناچار نباشد و صحبت کردن راجع به کارهای دنیاو مشغول صنعت شدن و خواندن شعری که نصیحت و مانند آن نباشد، مکروه است . ونیز مکروه است آب دهان و بینی و اخلاط سینه را در مسجد بیندازد، و گمشده ای را طلب کند و صدای خود را بلند کند، ولی بلند کردن صدا برای اذان مانعی ندارد.
کراهت انداختن آب دهان یا بینی و اخلاط سینه در مسجد
914 - خوابیدن در مسجد اگر انسان ناچار نباشد و صحبت کردن راجع به کارهای دنیاو مشغول صنعت شدن و خواندن شعری که نصیحت و مانند آن نباشد، مکروه است . ونیز مکروه است آب دهان و بینی و اخلاط سینه را در مسجد بیندازد، و گمشده ای را طلب کند و صدای خود را بلند کند، ولی بلند کردن صدا برای اذان مانعی ندارد.
کراهت بلند کردن صدا در مسجد مگر برای اذان
914 - خوابیدن در مسجد اگر انسان ناچار نباشد و صحبت کردن راجع به کارهای دنیاو مشغول صنعت شدن و خواندن شعری که نصیحت و مانند آن نباشد، مکروه است . ونیز مکروه است آب دهان و بینی و اخلاط سینه را در مسجد بیندازد، و گمشده ای را طلب کند و صدای خود را بلند کند، ولی بلند کردن صدا برای اذان مانعی ندارد.
کراهت خوابیدن در مسجد مگر آنکه ناچار باشد
914 - خوابیدن در مسجد اگر انسان ناچار نباشد و صحبت کردن راجع به کارهای دنیاو مشغول صنعت شدن و خواندن شعری که نصیحت و مانند آن نباشد، مکروه است . ونیز مکروه است آب دهان و بینی و اخلاط سینه را در مسجد بیندازد، و گمشده ای را طلب کند و صدای خود را بلند کند، ولی بلند کردن صدا برای اذان مانعی ندارد.
کراهت شعرخوانی در مسجد مگر آنکه موعظه یا نصیحت و امثال آن باشد
914 - خوابیدن در مسجد اگر انسان ناچار نباشد و صحبت کردن راجع به کارهای دنیاو مشغول صنعت شدن و خواندن شعری که نصیحت و مانند آن نباشد، مکروه است . ونیز مکروه است آب دهان و بینی و اخلاط سینه را در مسجد بیندازد، و گمشده ای را طلب کند و صدای خود را بلند کند، ولی بلند کردن صدا برای اذان مانعی ندارد.
کراهت صحبت کردن راجع به کارهای دنیا در مسجد
914 - خوابیدن در مسجد اگر انسان ناچار نباشد و صحبت کردن راجع به کارهای دنیاو مشغول صنعت شدن و خواندن شعری که نصیحت و مانند آن نباشد، مکروه است . ونیز مکروه است آب دهان و بینی و اخلاط سینه را در مسجد بیندازد، و گمشده ای را طلب کند و صدای خود را بلند کند، ولی بلند کردن صدا برای اذان مانعی ندارد.
کراهت راه دادن بچه و دیوانه به مسجد
915 - راه دادن بچه و دیوانه به مسجد مکروه است . و کسی که پیاز و سیرو مانند اینها خورده که بوی دهانش مردم را اذیت میکند، مکروه است به مسجدبرود.
کراهت مسجد رفتن اگر بوی سیر و پیازی که خورده موجب اذیت دیگران می شود
915 - راه دادن بچه و دیوانه به مسجد مکروه است . و کسی که پیاز و سیرو مانند اینها خورده که بوی دهانش مردم را اذیت میکند، مکروه است به مسجدبرود.
15-مكروهات نماز
کراهت انگشتری که نقش صورت دارد در نماز
865 - چند چیز در لباس نمازگزار مکروه است ، و از آن جمله است : پوشیدن لباس سیاه و چرک و تنگ ، و لباس شرابخوار، و لباس کسی که از نجاست پرهیزنمی کند، و لباسی که نقش صورت دارد. و نیز باز بودن تکمه های لباس و دست کردن انگشتری که نقش صورت دارد، مکروه می باشد.
کراهت باز بودن تکمه های لباس در نماز
865 - چند چیز در لباس نمازگزار مکروه است ، و از آن جمله است : پوشیدن لباس سیاه و چرک و تنگ ، و لباس شرابخوار، و لباس کسی که از نجاست پرهیزنمی کند، و لباسی که نقش صورت دارد. و نیز باز بودن تکمه های لباس و دست کردن انگشتری که نقش صورت دارد، مکروه می باشد.
کراهت پوشیدن لباس شرابخوار در نماز
865 - چند چیز در لباس نمازگزار مکروه است ، و از آن جمله است : پوشیدن لباس سیاه و چرک و تنگ ، و لباس شرابخوار، و لباس کسی که از نجاست پرهیزنمی کند، و لباسی که نقش صورت دارد. و نیز باز بودن تکمه های لباس و دست کردن انگشتری که نقش صورت دارد، مکروه می باشد.
کراهت پوشیدن لباس کسیکه از نجاست پرهیز نمی کند
865 - چند چیز در لباس نمازگزار مکروه است ، و از آن جمله است : پوشیدن لباس سیاه و چرک و تنگ ، و لباس شرابخوار، و لباس کسی که از نجاست پرهیزنمی کند، و لباسی که نقش صورت دارد. و نیز باز بودن تکمه های لباس و دست کردن انگشتری که نقش صورت دارد، مکروه می باشد.
کراهت لباس سیاه و چرک و تنگ در نماز
865 - چند چیز در لباس نمازگزار مکروه است ، و از آن جمله است : پوشیدن لباس سیاه و چرک و تنگ ، و لباس شرابخوار، و لباس کسی که از نجاست پرهیزنمی کند، و لباسی که نقش صورت دارد. و نیز باز بودن تکمه های لباس و دست کردن انگشتری که نقش صورت دارد، مکروه می باشد.
کراهت نماز در آشپزخانه و هر جا که کوره آتش باشد
898 - نماز خواندن در چند جا مکروه است و از آن جمله است : حمام ، زمین نمکزار، مقابل انسان ، مقابل دری که باز است ، در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور می کنند زحمت نباشد. و چنانچه زحمت باشد حرام ولی نمازباطل نیست ، مقابل آتش و چراغ ، در آشپزخانه و هر کجا که کوره آتش باشد،مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد، روبروی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد،مگر آنکه روی آن پرده بکشند، در اطاقی که جنب در آن باشد، در جایی که عکس باشداگر چه روبروی نمازگزار نباشد، مقابل قبر، روی قبر، بین دو قبر، در قبرستان .
کراهت نماز در اطاقی که شخص جنب در آن باشد
898 - نماز خواندن در چند جا مکروه است و از آن جمله است : حمام ، زمین نمکزار، مقابل انسان ، مقابل دری که باز است ، در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور می کنند زحمت نباشد. و چنانچه زحمت باشد حرام ولی نمازباطل نیست ، مقابل آتش و چراغ ، در آشپزخانه و هر کجا که کوره آتش باشد،مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد، روبروی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد،مگر آنکه روی آن پرده بکشند، در اطاقی که جنب در آن باشد، در جایی که عکس باشداگر چه روبروی نمازگزار نباشد، مقابل قبر، روی قبر، بین دو قبر، در قبرستان .
کراهت نماز در جائی که عکس باشد هر چند روبروی نمازگزار نباشد
898 - نماز خواندن در چند جا مکروه است و از آن جمله است : حمام ، زمین نمکزار، مقابل انسان ، مقابل دری که باز است ، در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور می کنند زحمت نباشد. و چنانچه زحمت باشد حرام ولی نمازباطل نیست ، مقابل آتش و چراغ ، در آشپزخانه و هر کجا که کوره آتش باشد،مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد، روبروی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد،مگر آنکه روی آن پرده بکشند، در اطاقی که جنب در آن باشد، در جایی که عکس باشداگر چه روبروی نمازگزار نباشد، مقابل قبر، روی قبر، بین دو قبر، در قبرستان .
کراهت نماز در جاده و خیابان و کوچه
898 - نماز خواندن در چند جا مکروه است و از آن جمله است : حمام ، زمین نمکزار، مقابل انسان ، مقابل دری که باز است ، در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور می کنند زحمت نباشد. و چنانچه زحمت باشد حرام ولی نمازباطل نیست ، مقابل آتش و چراغ ، در آشپزخانه و هر کجا که کوره آتش باشد،مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد، روبروی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد،مگر آنکه روی آن پرده بکشند، در اطاقی که جنب در آن باشد، در جایی که عکس باشداگر چه روبروی نمازگزار نباشد، مقابل قبر، روی قبر، بین دو قبر، در قبرستان .
کراهت نماز در حمام و زمین نمکزار
898 - نماز خواندن در چند جا مکروه است و از آن جمله است : حمام ، زمین نمکزار، مقابل انسان ، مقابل دری که باز است ، در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور می کنند زحمت نباشد. و چنانچه زحمت باشد حرام ولی نمازباطل نیست ، مقابل آتش و چراغ ، در آشپزخانه و هر کجا که کوره آتش باشد،مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد، روبروی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد،مگر آنکه روی آن پرده بکشند، در اطاقی که جنب در آن باشد، در جایی که عکس باشداگر چه روبروی نمازگزار نباشد، مقابل قبر، روی قبر، بین دو قبر، در قبرستان .
کراهت نماز در مقابل آتش و چراغ
898 - نماز خواندن در چند جا مکروه است و از آن جمله است : حمام ، زمین نمکزار، مقابل انسان ، مقابل دری که باز است ، در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور می کنند زحمت نباشد. و چنانچه زحمت باشد حرام ولی نمازباطل نیست ، مقابل آتش و چراغ ، در آشپزخانه و هر کجا که کوره آتش باشد،مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد، روبروی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد،مگر آنکه روی آن پرده بکشند، در اطاقی که جنب در آن باشد، در جایی که عکس باشداگر چه روبروی نمازگزار نباشد، مقابل قبر، روی قبر، بین دو قبر، در قبرستان .
کراهت نماز در مقابل انسان و در مقابل در باز
898 - نماز خواندن در چند جا مکروه است و از آن جمله است : حمام ، زمین نمکزار، مقابل انسان ، مقابل دری که باز است ، در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور می کنند زحمت نباشد. و چنانچه زحمت باشد حرام ولی نمازباطل نیست ، مقابل آتش و چراغ ، در آشپزخانه و هر کجا که کوره آتش باشد،مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد، روبروی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد،مگر آنکه روی آن پرده بکشند، در اطاقی که جنب در آن باشد، در جایی که عکس باشداگر چه روبروی نمازگزار نباشد، مقابل قبر، روی قبر، بین دو قبر، در قبرستان .
کراهت نماز در مقابل چاه و گودالی که محل بول باشد
898 - نماز خواندن در چند جا مکروه است و از آن جمله است : حمام ، زمین نمکزار، مقابل انسان ، مقابل دری که باز است ، در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور می کنند زحمت نباشد. و چنانچه زحمت باشد حرام ولی نمازباطل نیست ، مقابل آتش و چراغ ، در آشپزخانه و هر کجا که کوره آتش باشد،مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد، روبروی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد،مگر آنکه روی آن پرده بکشند، در اطاقی که جنب در آن باشد، در جایی که عکس باشداگر چه روبروی نمازگزار نباشد، مقابل قبر، روی قبر، بین دو قبر، در قبرستان .
کراهت نماز در مقابل عکس و مجسمه چیزیکه روح دارد
898 - نماز خواندن در چند جا مکروه است و از آن جمله است : حمام ، زمین نمکزار، مقابل انسان ، مقابل دری که باز است ، در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور می کنند زحمت نباشد. و چنانچه زحمت باشد حرام ولی نمازباطل نیست ، مقابل آتش و چراغ ، در آشپزخانه و هر کجا که کوره آتش باشد،مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد، روبروی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد،مگر آنکه روی آن پرده بکشند، در اطاقی که جنب در آن باشد، در جایی که عکس باشداگر چه روبروی نمازگزار نباشد، مقابل قبر، روی قبر، بین دو قبر، در قبرستان .
کراهت نماز در مقابل قبر و روی قبر و بین دو قبر و در قبرستان
898 - نماز خواندن در چند جا مکروه است و از آن جمله است : حمام ، زمین نمکزار، مقابل انسان ، مقابل دری که باز است ، در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور می کنند زحمت نباشد. و چنانچه زحمت باشد حرام ولی نمازباطل نیست ، مقابل آتش و چراغ ، در آشپزخانه و هر کجا که کوره آتش باشد،مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد، روبروی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد،مگر آنکه روی آن پرده بکشند، در اطاقی که جنب در آن باشد، در جایی که عکس باشداگر چه روبروی نمازگزار نباشد، مقابل قبر، روی قبر، بین دو قبر، در قبرستان .
کراهت ترک سوره توحید در تمام نمازهای یک شبانه روز
1019 - مکروه است انسان در تمام نمازهای یک شبانه روز سوره "قل هو الله احد" را نخواند.
کراهت خواندن سوره توحید به یک نفس
1020 - خواندن سوره "قل هو الله احد" به یک نفس مکروه است .
کراهت خواندن یک سوره در هر دو رکعت مگر سوره توحید
1021 - سوره ای را که در رکعت اول خوانده ، مکروه است در رکعت دوم بخواند،ولی اگر سوره "قل هو الله احد" را در هر دو رکعت بخواند مکروه نیست .
کراهت هر کاری که خضوع و خشوع نمازگزار را از بین ببرد
1155 - اگر در بین نماز غذایی را که لای دندانها مانده فرو ببرد نمازش باطل نمی شود و اگر قند یا شکر و مانند اینها در دهان مانده باشد و در حال نمازکم کم آب شود و فرو رود نمازش اشکال پیدا می کند.
کراهت آب دهان انداختن در نماز
1157 - مکروه است در نماز صورت را کمی به طرف راست یا چپ بگرداند وچشمها را هم بگذارد یا به طرف راست و چپ بگرداند و با ریش و دست خود بازی کند و انگشتها را داخل هم نماید و آب دهان بیندازد و به خط قرآن یا کتاب یا خطانگشتری نگاه کند و نیز مکروه است موقع خواندن حمد و سوره و گفتن ذکر، برای شنیدن حرف کسی ساکت شود بلکه هر کاری که خضوع و خشوع را از بین ببرد مکروه می باشد.
کراهت بازی با ریش و دست در نماز
1157 - مکروه است در نماز صورت را کمی به طرف راست یا چپ بگرداند وچشمها را هم بگذارد یا به طرف راست و چپ بگرداند و با ریش و دست خود بازی کند و انگشتها را داخل هم نماید و آب دهان بیندازد و به خط قرآن یا کتاب یا خطانگشتری نگاه کند و نیز مکروه است موقع خواندن حمد و سوره و گفتن ذکر، برای شنیدن حرف کسی ساکت شود بلکه هر کاری که خضوع و خشوع را از بین ببرد مکروه می باشد.
کراهت بر هم گذاردن و به چپ و راست گرداندن چشمها در نماز
1157 - مکروه است در نماز صورت را کمی به طرف راست یا چپ بگرداند وچشمها را هم بگذارد یا به طرف راست و چپ بگرداند و با ریش و دست خود بازی کند و انگشتها را داخل هم نماید و آب دهان بیندازد و به خط قرآن یا کتاب یا خطانگشتری نگاه کند و نیز مکروه است موقع خواندن حمد و سوره و گفتن ذکر، برای شنیدن حرف کسی ساکت شود بلکه هر کاری که خضوع و خشوع را از بین ببرد مکروه می باشد.
کراهت داخل هم کردن انگشتها در نماز
1157 - مکروه است در نماز صورت را کمی به طرف راست یا چپ بگرداند وچشمها را هم بگذارد یا به طرف راست و چپ بگرداند و با ریش و دست خود بازی کند و انگشتها را داخل هم نماید و آب دهان بیندازد و به خط قرآن یا کتاب یا خطانگشتری نگاه کند و نیز مکروه است موقع خواندن حمد و سوره و گفتن ذکر، برای شنیدن حرف کسی ساکت شود بلکه هر کاری که خضوع و خشوع را از بین ببرد مکروه می باشد.
کراهت سکوت در بین نماز برای شنیدن حرف کسی
1157 - مکروه است در نماز صورت را کمی به طرف راست یا چپ بگرداند وچشمها را هم بگذارد یا به طرف راست و چپ بگرداند و با ریش و دست خود بازی کند و انگشتها را داخل هم نماید و آب دهان بیندازد و به خط قرآن یا کتاب یا خطانگشتری نگاه کند و نیز مکروه است موقع خواندن حمد و سوره و گفتن ذکر، برای شنیدن حرف کسی ساکت شود بلکه هر کاری که خضوع و خشوع را از بین ببرد مکروه می باشد.
کراهت گرداندن صورت به چپ و راست در نماز
1157 - مکروه است در نماز صورت را کمی به طرف راست یا چپ بگرداند وچشمها را هم بگذارد یا به طرف راست و چپ بگرداند و با ریش و دست خود بازی کند و انگشتها را داخل هم نماید و آب دهان بیندازد و به خط قرآن یا کتاب یا خطانگشتری نگاه کند و نیز مکروه است موقع خواندن حمد و سوره و گفتن ذکر، برای شنیدن حرف کسی ساکت شود بلکه هر کاری که خضوع و خشوع را از بین ببرد مکروه می باشد.
کراهت نگاه به خط قرآن یا کتاب یا انگشتر در نماز
1157 - مکروه است در نماز صورت را کمی به طرف راست یا چپ بگرداند وچشمها را هم بگذارد یا به طرف راست و چپ بگرداند و با ریش و دست خود بازی کند و انگشتها را داخل هم نماید و آب دهان بیندازد و به خط قرآن یا کتاب یا خطانگشتری نگاه کند و نیز مکروه است موقع خواندن حمد و سوره و گفتن ذکر، برای شنیدن حرف کسی ساکت شود بلکه هر کاری که خضوع و خشوع را از بین ببرد مکروه می باشد.
کراهت جوراب تنگ در نماز
1158 - موقعی که انسان خوابش می آید و نیز موقع خودداری کردن از بول و غائطمکروه است نماز بخواند و همچنین پوشیدن جوراب تنگ که پا را فشار دهد درنماز مکروه می باشد و غیر از اینها مکروهات دیگری هم در کتابهای مفصل گفته شده است .
کراهت نماز موقعی که انسان خوابش می آید
1158 - موقعی که انسان خوابش می آید و نیز موقع خودداری کردن از بول و غائطمکروه است نماز بخواند و همچنین پوشیدن جوراب تنگ که پا را فشار دهد درنماز مکروه می باشد و غیر از اینها مکروهات دیگری هم در کتابهای مفصل گفته شده است .
کراهت نماز موقعی که در فشار بول و غائط است
1158 - موقعی که انسان خوابش می آید و نیز موقع خودداری کردن از بول و غائطمکروه است نماز بخواند و همچنین پوشیدن جوراب تنگ که پا را فشار دهد درنماز مکروه می باشد و غیر از اینها مکروهات دیگری هم در کتابهای مفصل گفته شده است .
16-نذر در مكروه
باطل بودن نذر کارهائی که برای شخص میسور نیست
2647 - انسان کاری را می تواند نذر کند که انجام آن برایش ممکن باشد، بنابراین کسی که نمی تواند پیاده کربلا برود، اگر نذر کند که پیاده برود نذر او صحیح نیست .
بطلان نذر در انجام کار مکروه یا حرام و ترک کار مستحب یا واجب
2648 - اگر نذر کند که کار حرام یا مکروهی را انجام دهد، یا کار واجب یامستحبی را ترک کند، نذر او صحیح نیست .
مراثی (نوحه) توسط کربلایی محمدحسین حدادیان بمناسبت ایام فاطمیه درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سایت راسخون با عنوان کربلایی محمد حسین حدادیان - شب اول فاطمیه دوم 95 - عصمت داوری نبود اگر نبود فاطمه (زمینه جدید)
ادعیه (دعاخوانی) توسط حاج میثم مطیعی درباره دعای کمیل از سایت راسخون با عنوان قرائت دعای کمیل با نوای حاج میثم مطیعی (صوتی)
مناجات توسط حاج سعید حدادیان از سایت عقیق با عنوان مناجات با خدا
سخنرانی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی درباره دین از سایت راسخون با عنوان درمان با قرآن-امید به لطف خدا
اذان توسط استاد راغب مصطفی غلوش از سایت الکعبه با عنوان اذان 1
تلاوت توسط استاد مصطفی اسماعیل درباره 98 - بینه از سایت الکعبه با عنوان البینة القارعة
مدایح (به شادی ) توسط حاج مهدی سلحشور بمناسبت جمادی الثانی درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سایت شهید آوینی با عنوان ستاره بارونه آسمونا (سال 91)
ندبه انتظار توسط حاج سید مهدی میرداماد بمناسبت محرم الحرام از سایت راسخون با عنوان شب سوم محرم 95 - قلب من از دوریت قرار ندارد - مناجات
ترتیل توسط شیخ صابر عبدالحکم درباره 87 - اعلی از سایت mp3quran.net با عنوان قرآن کریم سوره اعلی - حفص از عاصم
درس حوزوی توسط آیت الله العظمی مظاهری درباره دین از سایت راسخون با عنوان رجم، حد زنای شیخ و شیخه
کتاب صوتی توسط حجت الاسلام و المسلمین علی ملکی از سایت پی سی دانلود با عنوان ترجمه شنیداری قرآن کریم - ویژه جوانان و نوجوانان - علی ملکی - سوره القدر
کلیپ سخنان توسط حجت الاسلام و المسلمین پناهیان درباره دین از سایت راسخون با عنوان مجهز شوید به اسلحه های جنگ نامنظم
در باره ما
|
تماس با ما
|
نظرخواهی
خدمات تلفن همراه
مر
ا
جعه: 171,105,021