خدمات تلفن همراه

احکام شرعی - احکام طلاق/ - احکام متفرقه طلاق - تطابق با فتوای آیت الله العظمی مکارم

2536 - اگر با زن نامحرمی به گمان این که عیال خود او است نزدیکی کند، چه زن بداند که او شوهرش نیست یا گمان کند که شوهرش می باشد باید عده نگهدارد. ( يعني به مقدار عده طلاق .)

2537 - اگر با زنی که می داند عیالش نیست ، زنا کند، ( ولي زن او را شوهر خود مي داند، بنابر احتياط واجب بايد عده نگهدارد.) چنانچه زن نداند که آن مرد شوهر او نیست ، بنابر احتیاط واجب باید عده نگهدارد.

2538 - اگر مرد، زنی را گول بزند که از شوهر طلاق بگیرد و زن او شود، طلاق وعقد آن صحیح است ، ولی هر دو معصیت بزرگی کرده اند. ( البته اين در صورتي است كه قبلا زنا با آن زن نكرده باشد و الا بر اوحرام است .)

2539 - هرگاه زن در ضمن عقد با شوهر شرط کند که اگر شوهر مسافرت نماید، یا مثلاشش ماه به او خرجی ندهد، اختیار طلاق با او باشد، این شرط باطل است ، ولی چنانچه شرط کند که اگر مرد مسافرت کند، یا مثلا تا شش ماه خرجی ندهد، از طرف اوبرای طلاق خود وکیل باشد، چنانچه پس از مسافرت مرد یا خرجی ندادن شش ماه ، خودرا طلاق دهد صحیح است .

2540 - زنی که شوهرش گم شده ، اگر بخواهد به دیگری شوهر کند باید نزد مجتهدعادل برود ( و به دستور مخصوصي كه در شرع دارد شده عمل نمايد.) و به دستور او عمل نماید.

2541 - پدر و جد پدری دیوانه اگر مصلحت باشد، می توانند زن او را طلاق بدهند.

2542 - اگر پدر و جد پدری برای طفل خود زنی را صیغه کند، اگرچه مقداری از زمان تکلیف بچه جزء مدت صیغه باشد، مثلا برای پسر چهارده ساله خودش زنی را دوساله صیغه کند چنانچه صلاح بچه باشد، می تواند مدت آن زن را ببخشد ولی زن دایمی او را( بنابر احتياط واجب نمي تواند طلاق دهد.) نمی تواند طلاق دهد.

2543 - اگر ( دو نفر را عادل بداند و زن خود را پيش آنان ...) از روی علاماتی که در شرع معین شده ، مرد دو نفر را عادل بداند وزن خود را پیش آنان طلاق دهد، دیگری که آنان را عادل نمی داند بنابراحتیاط واجب ، نباید آن زن را برای خود یا برای کس دیگر عقد کند. ( ولي اگر شك در عدالت آن دو داشته باشد، مي تواند آن زن را بعد ازتمام شدن عده اش براي خود يا براي كس ديگر عقد كند.)

2544 - اگر کسی زن خود را بدون این که او بفهمد طلاق دهد، چنانچه مخارج او رامثل وقتی که زنش بوده بدهد و مثلا بعد از یک سال بگوید: یک سال پیش تو را طلاق دادم و شرعا هم ثابت کند، می تواند چیزهایی را که در آن مدت برای زن تهیه نموده و او مصرف نکرده است از او پس بگیرد ولی چیزهایی را که مصرف کرده نمی تواند از او مطالبه نماید.( اين مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي ذكر نشده است .)

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 171,148,719