خدمات تلفن همراه

احکام شرعی - احکام زکات/ - شرایط واجب شدن زکات - تطابق با فتوای آیت الله العظمی خویی

1855 - زکات در صورتی واجب می شود که مال به مقدار نصاب که بعدا گفته می شودبرسد و مالک آن ، بالغ و عاقل و آزاد باشد و بتواند در آن مال تصرف کند.

1856 - ( اگر انسان يازده ماه مالك گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره باشد،اگر چه اول ماه دوازدهم زكات بر او واجب مي شود، ولي اول سال بعد را بايد بعداز تمام شدن ماه دوازدهم حساب كند.) بعد از آن که انسان دوازده ماه مالک گاو و گوسفند و شتر وطلا و نقره بود باید زکات آن را بدهد. ولی از اول ماه دوازدهم ، نمی تواند طوری در مال تصرف کند که مال از بین برود و اگر تصرف کند ضامن است و چنانچه در ماه دوازدهم بدون اختیار او بعضی از شرطهای زکات از بین برود زکات بر او واجب نیست .

1857 - اگر مالک گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره در بین سال بالغ شود، ( مثلا بچه اي در اول محرم مالك چهل گوسفند شود و بعد از گذشتن دو ماه بالغ گردد، يازده ماه كه از اول محرم بگذرد زكاتي بر او نيست ، بلكه بعد ازگذشتن يازده ماه از بلوغش زكات بر او واجب مي شود.)زکات بر او واجب نیست .

1858 - زکات گندم و جو وقتی واجب می شود که به آنها گندم و جو گفته شود، و زکات کشمش ( وقتي واجب مي شود كه انگور مي باشد، و زكات خرما وقتي واجب مي شود كه عرب به آن تمر گويد، ولي وقت دادن زكات در گندم و جو...) بنابر احتیاط وقتی واجب می شود که غوره است ، و موقعی هم که خرما قدری خشک شد که به او تمر می گویند زکات آن واجب می شود. ولی وقت دادن زکات در گندم و جو موقع خرمن شدن و جدا کردن کاه آنها و در خرما و کشمش موقعی است که خشک شده باشند.

1859 - اگر موقع واجب شدن زکات گندم و جو کشمش و خرما که در مسأله پیش گفته شد صاحب آنها بالغ ( و عاقل و آزاد و متمكن از تصرف باشد، بايد زكات آنها را بدهد. واگر بالغ و عاقل نباشد، واجب نيست .) باشد باید زکات آنها را بدهد.

1860 - اگر صاحب گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره در تمام سال دیوانه باشد،زکات بر او واجب نیست . ولی اگر در مقداری از سال دیوانه باشد و در آخرسال عاقل گردد ( هر چند مدت ديوانگي او كم باشد، زكات بر او واجب نيست .) چنانچه دیوانگی او بقدری کم باشد که مردم بگویند در تمام سال عاقل بوده ، بنابر احتیاط زکات بر او واجب است .

1861 - اگر صاحب گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره در مقداری از سال مست یابیهوش شود، زکات از او ساقط نمی شود و همچنین است اگر موقع واجب شدن زکات گندم و جو و خرما و کشمش مست یا بیهوش باشد.

1862 - مالی را که از انسان غصب کرده اند و نمی تواند در آن تصرف کندزکات ندارد ( پايان مسأله در رساله آيةالله خويي .) و نیز اگر زراعتی را از او غصب کنند و موقعی که زکات آن واجب می شود، در دست غصب کننده باشد موقعی که به صاحبش برمی گردد زکات ندارد.

1863 - اگر طلا و نقره یا چیز دیگری را که زکات آن واجب است قرض کند و یک سال نزد او بماند، باید زکات آن را بدهد و بر کسی که قرض داده چیزی واجب نیست .

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 172,708,722