خدمات تلفن همراه
احکام شرعی - احکام نماز/ - لباس نمازگزار/ - مواردی که لازم نیست بدن و لباس نمازگزار پاک باشد - تطابق با فتوای آیت الله العظمی خویی
نرم افزارهای رایگان تلفن همراه
بازی و سرگرمی
قرآن
مفاتیح
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
اوقات شرعی
مسائل شرعی
گنجینه معنوی
آشپزی
مناسبت ها
الحان قرآن
صحیفه نور امام خمینی ره
پنل عضویت
تطابق با فتوای
آیت الله العظمی امام خمینی
آیت الله العظمی گلپایگانی
آیت الله العظمی خویی
آیت الله العظمی اراکی
آیت الله العظمی سیستانی
آیت الله العظمی مکارم
آیت الله العظمی فاضل
آیت الله العظمی صافی
آیت الله العظمی بهجت
848 - در سه صورت که تفصیل آنها بعدا گفته می شود، اگر بدن یا لباس نمازگزارنجس باشد، نماز او صحیح است : اول : آنکه به واسطه زخم یا جراحت یا دملی که دربدن او است ، لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد. دوم : آنکه بدن یا لباس او به مقدار کمتر از درهم ( كه تقريبا به اندازه بند سر انگشت سبابه - شهادت ج مي شود...) که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود، به خون آلوده باشد. سوم : آنکه ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. ( و نيز در يك صورت اگر لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحيح است .و آن صورت آن است كه لباسهاي كوچك او مانند جوراب و عرقچين نجس باشد. واحكام اين چهار صورت ...) و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است : اول : آنکه لباسهای کوچک او مانند جوراب و عرقچین نجس باشد. دوم : آنکه لباس زنی که پرستار بچه است ،نجس شده باشد. و احکام این پنج صورت مفصلا در مسائل بعد گفته می شود.
849 - اگر در بدن یا لباس نمازگزار خون زخم یا جراحت یا دمل باشد، چنانچه طوری است که آب کشیدن بدن یا لباس یا عوض کردن لباس برای بیشتر مردم ( سخت است ، تا وقتي ...)یا برای خصوص او سخت است ، تا وقتی که زخم یا جراحت یا دمل خوب نشده است ،می تواند با آن خون نماز بخواند. و همچنین است اگر چرکی که با خون بیرون آمده یا دوایی که روی زخم گذاشته اند و نجس شده ، در بدن یا لباس او باشد.
850 - اگر خون بریدگی و زخمی که به زودی خوب می شود و شستن آن آسان است ، دربدن یا لباس نمازگزار باشد، نماز او باطل است .
851 - اگر جایی از بدن یا لباس که با زخم فاصله دارد به رطوبت زخم نجس شود،جایز نیست با آن نماز بخواند. ولی اگر مقداری از بدن یا لباس که معمولا به رطوبت زخم آلوده می شود، به رطوبت آن نجس شود، نماز خواندن با آن مانعی ندارد.
852 - اگر از توی دهان و بینی و مانند اینهاست ( و همچنين از بواسير كه دانه هاي آن بيرون نباشد خوني به بدن يا لباس برسد ظاهر اين است كه مي تواند با آن نماز بخواند و اما خون بواسيري كه دانه هاي آن بيرون است بدون اشكال نماز خواندن با آن جايز است .) خونی به بدن یا لباس برسد احتیاط واجب آن است که با آن نماز نخواند ولی با خون بواسیرمیشود نماز خواند اگر چه دانه هایش در داخل باشد.
853 - کسی که بدنش زخم است اگر در بدن یا لباس خود ( خوني كه بيشتر از درهم است ببيند و نداند از زخم است يا خون ديگر،جايز نيست كه با آن نماز بخواند.) خونی ببیند و ندانداز زخم است یا خون دیگر با آن نماز خواندن مانعی ندارد.
854 - اگر چند زخم در بدن باشد و به طوری نزدیک هم باشند که یک زخم حساب شود، تا وقتی همه خوب نشده اند، نماز خواندن با خون آنها اشکال ندارد. ولی اگر به قدری از هم دور باشند که هر کدام یک زخم حساب شود، هر کدام که خوب شد، بایدبرای نماز بدن و لباس را از خون آن ، آب بکشد.
855 - اگر سر سوزنی ( خون سگ يا خوك يا كافر يا مردار يا حيوان حرام گوشت ، در بدن يالباس نمازگزار باشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتياط خون حيض و نفاس واستحاضه نيز چنين است . ولي خونهاي ديگر مثل خون بدن انسان يا خون حيوان حلال گوشت ، اگر چه در چند جاي بدن و لباس باشد، در صورتي كه روي هم كمتر از درهم باشد، نماز خواندن با آن اشكال ندارد.) خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جای بدن ولباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد (که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اجتناب کند.
856 - خونی که به لباس بی آستر بریزد و به پشت آن برسد، یک خون حساب می شود. ولی اگر پشت آن ، جدا خونی شود، ( در صورتي كه به هم نرسند، بايد هر كدام را جدا حساب نمود...) بنابر احتیاط واجب باید هر کدام را جداحساب نمود. پس اگر خونی که در پشت و روی لباس است ، روی هم کمتر ازدرهم باشد نماز با آن صحیح ، و اگر بیشتر باشد، نماز با آن نماز باطل است . ( و در صورتي كه به هم برسند، بنابر احتياط همين حكم را دارند.)
857 - اگر خون روی لباسی که آستر دارد بریزد و به آستر آن برسد، و یا به آستر بریزد و روی لباس خونی شود، باید هر کدام را جدا حساب نمود. پس اگرخون روی لباس و آستر کمتر از درهم باشد، نماز با آن صحیح ، و اگر بیشتر باشد،نماز با آن باطل است .
858 - اگر خون بدن یا لباس کمتر از درهم باشد و رطوبتی به آن برسد، ( كه اطراف را آلوده كند نماز با آن باطل است ، اگر چه خون و رطوبتي كه به آن رسيده ، به اندازه درهم نباشد. ولي اگر رطوبت فقط به خون برسد و اطراف راآلوده نكند، ظاهر اين است كه نماز خواندن با آن اشكال ندارد.) درصورتی که خون و رطوبتی که به آن رسیده ، به اندازه درهم یا بیشتر شود و اطراف را آلوده کند، نماز با آن باطل است . بلکه اگر رطوبت و خون به اندازه درهم نشودو اطراف را هم آلوده نکند، نمازخواندن با آن اشکال دارد. ولی اگر رطوبت مخلوط به خون شود و از بین برود، نماز صحیح است .
859 - اگر بدن یا لباس خونی نشود ولی به واسطه رسیدن به خون نجس شود، اگرچه مقداری که نجس شده کمتر از درهم باشد، نمی شود با آن ، نماز خواند.
860 - اگر خونی که در بدن یا لباس است ، کمتر از درهم باشد و نجاست دیگری به آن برسد، مثلا یک قطره بول روی آن بریزد، ( در صورتي كه به بدن يا لباس برسد، نماز خواندن با آن جايز نيست .) نماز خواندن با آن جایز نیست .
861 - اگر لباسهای کوچک نمازگزار مثل عرقچین و جوراب که نمی شود با آنها عورت را پوشانده نجس باشد، چنانچه از مردار و حیوان حرام گوشت درست نشده باشد، نماز با آنها صحیح است . و نیز اگر با انگشتری نجس نماز بخواند، اشکال ندارد.
862 - ( چيز نجس مانند دستمال و كليد و چاقوي نجس ، جايز است همراه نمازگزارباشد و بعيد نيست كه مطلق لباس نجس كه همراه اوست ضرري به نماز نرساند.) احتیاط آن است که چیز نجسی که با آن می شود عورت را پوشاند، همراه نمازگزار نباشد. ولی کسی که این مسأله را نمی دانسته و مثلا مدتی با این طور نمازخوانده ، لازم نیست آن نمازها را قضا کند.
863 - زنی که پرستار بچه است و بیشتر از یک لباس ندارد هرگاه شبانه روزی یک مرتبه لباس خود را آب بکشد اگرچه تا روز دیگر لباسش به بول بچه نجس شود می تواند با آن لباس نماز بخواند ولی احتیاط واجب آن است که لباس خود را در شبانه روز یک مرتبه برای اولین نمازی که لباسش پیش از آن نجس شده آب بکشد و نیز اگر بیشتر از یک لباس دارد ولی ناچار است که همه آنها رابپوشد چنانچه شبانه روزی یک مرتبه به دستوری که گفته شده همه آنها را آب بکشد کافی است . ( اين مسأله در رساله آيةالله خويي ذكر نشده است .)
مراثی (نوحه) توسط حاج احمد واعظی بمناسبت ایام فاطمیه درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سایت راسخون با عنوان حاج احمد واعظی - ظهر شهادت فاطمیه اول 95 - دوباره عطر لاله و شقایق آمد (سنگین مدافعان)
سخنرانی توسط علامه حسن زاده آملی درباره دین از سایت راسخون با عنوان اسم اعظم/انسان
ادعیه (دعاخوانی) توسط حاج مهدی منصوری درباره دعای ندبه از سایت تبیان با عنوان دعای ندبه/ کیفیت پایین
مناجات توسط حاج رضا بکایی بمناسبت رمضان المبارک درباره دعای ابوحمزه ثمالی از سایت شهید آوینی با عنوان دعای ابوحمزه ثمالی/دوره سوم/بخش ششم
اذان از سایت شهید آوینی با عنوان گلبانگ اذان سید جواد ذبیحی
ندبه انتظار توسط حاج مهدی سلحشور بمناسبت محرم الحرام از سایت راسخون با عنوان شب 4 : روضه و مناجات با امام زمان علیه السلام
تلاوت توسط استاد محمد صدیق منشاوی درباره 31 - لقمان از سایت الکعبه با عنوان لقمان 8-30 الکویت 1966
مدایح (به شادی ) توسط حاج منصور ارضی بمناسبت جمادی الثانی درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سایت شهید آوینی با عنوان یاس پیغمبر از آسمونا رسیده (سرود-ابوالفضل بختیاری ، سال 93)
ترتیل توسط شیخ شیرزاد عبدالرحمن طاهر درباره 105 - فیل از سایت mp3quran.net با عنوان قرآن کریم سوره فیل - حفص از عاصم
درس حوزوی توسط آیت الله العظمی جوادی آملی درباره 6 - انعام از سایت راسخون با عنوان سوره ی انعام آیات 84 تا 90 - 3
کلیپ سخنان توسط حجت الاسلام و المسلمین پناهیان درباره دین از سایت راسخون با عنوان چرا باید هیئت هفتگی داشته باشیم؟ -کلیپ تصویری
کتاب صوتی توسط حجت الاسلام و المسلمین علی ملکی از سایت پی سی دانلود با عنوان ترجمه شنیداری قرآن کریم - ویژه جوانان و نوجوانان - علی ملکی - سوره النجم
در باره ما
|
تماس با ما
|
نظرخواهی
خدمات تلفن همراه
مر
ا
جعه: 172,702,747