خدمات تلفن همراه

احکام شرعی - احکام نماز/ - لباس نمازگزار/ - شرط پنجم - تطابق با فتوای آیت الله العظمی خویی

831 - پوشیدن لباس طلاباف برای مرد حرام و نماز با آن باطل است . ولی برای زن در نماز و غیر نماز اشکال ندارد.

832 - ( پوشيدن طلا، مثل آويختن ...) زینت کردن به طلا مثل آویختن زنجیر طلا به سینه و انگشتر طلا به دست کردن و بستن ساعت مچی طلا به دست ( و عينك طلا گذاشتن براي مرد حرام ...) برای مرد حرام و نماز خواندن با آنهاباطل است ( ولي براي زن ...) واحتیاط واجب آن است که از استعمال عینک طلا هم خودداری کند. ولی زینت کردن به طلا برای زن در نماز و غیر نماز اشکال ندارد.

833 - اگر مردی نداند یا فراموش کند که انگشتری یا لباسش از طلا است ( يا شك داشته باشد و با...)و با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است .

834 - لباس مرد نمازگزار باید ابریشم خالص نباشد و در غیر نماز هم پوشیدن آن برای مرد حرام است . و در چیزی که نماز در آن تمام نمی شود، مانند بند شلوار وعرقچین نیز به احتیاط واجب نباید از حریر خالص باشد.

835 - اگر آستر تمام لباس یا آستر مقداری از آن ابریشم خالص باشد، پوشیدن آن برای مرد حرام و نماز در آن باطل است .

836 - لباسی را که نمی داند از ابریشم خالص است یا چیز دیگر، پوشیدن آن اشکال ندارد، و نماز با آن صحیح است .

837 - دستمال ابریشمی و مانند آن اگر در جیب مرد باشد، اشکال ندارد، و نماز راباطل نمی کند.

838 - پوشیدن لباس ابریشمی برای زن در نماز و غیر نماز اشکال ندارد.

839 - پوشیدن لباس غصبی و ابریشمی خالص و طلاباف ( در حال ناچاري ...) و لباسی که از مردارتهیه شده ، در حال ناچاری مانعی ندارد. و نیز کسی که ناچار است لباس بپوشد ولباس دیگری غیر از اینها ندارد ( مي تواند با اين لباسها نماز بخواند.) و تا آخر وقت هم ، ناچاری او از بین نمی رود،می تواند با این لباسها نماز بخواند.

840 - اگر غیراز لباس غصبی و لباسی که از مردار تهیه شده لباس دیگری ندارد و ناچار نیست لباس بپوشد، باید به دستوری که برای برهنگان گفته شدنماز بخواند.

841 - اگر غیراز لباسی که از حیوان حرام گوشت تهیه شده لباس دیگری ندارد چنانچه در پوشیدن لباس ناچار باشد می تواند با همان لباس نماز بخواندو اگر ناچار نباشد باید به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز را بجا آورد، ( پايان مسأله در رساله آيةالله خويي .)و بنابر احتیاط واجب یک نماز دیگر هم با همان لباس بخواند.

842 - اگر مرد غیراز لباس ابریشمی خالص یا طلاباف لباس دیگری نداشته باشد چنانچه در پوشیدن لباس ناچار نباشد باید به دستوری که برای برهنگان گفته شدنماز بخواند.

843 - اگر چیزی ندارد که در نماز عورت خود را با آن بپوشاند، واجب است اگرچه به کرایه یا خریداری باشد تهیه نماید. ولی اگر تهیه آن به قدری پول لازم دارد که نسبت به دارایی او زیاد است ، یا طوری است که اگر پول را به مصرف لباس برساند به حال او ضرر دارد، باید به دستوری که برای برهنگان گفته شد،نماز بخواند.

844 - کسی که لباس ندارد، اگر دیگری لباس به او ببخشد یا عاریه دهد، چنانچه قبول کردن آن برای او مشقت نداشته باشد، باید قبول کند. بلکه اگر عاریه کردن یا طلب بخشش برای او سخت نیست ، باید از کسی که لباس دارد طلب بخشش یاعاریه نماید.

845 - ( پوشيدن لباسي كه پارچه يا رنگ ...) بنابر احتیاط واجب باید انسان از پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را بپوشاند معمول نیست ، ( مثل آنكه اهل علم لباس نظامي بپوشد، در صورتي كه موجب هتك حرمت باشد حرام است . و اگر با آن لباس نماز بخواند و ساترش فقط آن باشد، بعيد نيست نمازش باطل شود.) خودداری کند. ولی اگر با آن لباس نماز بخواند، اشکال ندارد.

846 - ( اگر مرد لباس زنانه ، و زن لباس مردانه بپوشد، در صورتي كه زي خودقرار دهد، بنابر احتياط حرام است ، و نماز خواندن با آن ، حكم مسأله سابقه رادارد.) احتیاط واجب آن است که مرد لباس زنانه ، و زن لباس مردانه نپوشد. ولی اگر با آن نماز بخواند، اشکال ندارد.

847 - کسی که باید خوابیده نماز بخواند، ( اگر لحافش از اجزاي حيوان حرام گوشت باشد، نماز در آن جايز نيست ،هر چند برهنه نباشد. و اگر نجس يا ابريشم باشد، در صورتي كه پوشيدن بر آن صدق كند، نماز در آن نيز جايز نيست . ولي مجرد روي خود كشيدن آن عيبي ندارد و ضرر به نماز نمي رساند. و اما تشك به هر حال عيب ندارد، مگر اينكه مقداري از آن را به خود بپيچد كه در عرف پوشيدن گفته شود، در اين صورت حكم آن حكم لحاف است .) اگر برهنه باشد و لحاف یاتشک او نجس یا ابریشم خالص یا از اجزای حیوان حرام گوشت باشد، احتیاط واجب آن است که در نماز، خود را با آنها نپوشاند.

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 171,147,439